Nieuws en blogs

3 technieken om uit een tunnelvisie te komen

Kun je maar niet op dat goede idee komen tijdens een brainstormsessie? Ga dan op de kop staan. Ze zeggen dat de ideeën dan vanzelf naar beneden komen vallen. Je kunt ook onder een koude douche gaan staan, touwtje springen of een rondje rennen. Ik durf niet te garanderen dat je hierdoor op hét idee komt, maar waar het volgens mij om gaat is dat je even afstand van het onderwerp neemt.

Onlangs volgde ik de webinar ‘Boost your inner Creativity’ door Creativity Expert Clair Bridges. Na een theoretische introductie op creativiteit, deelde Bridges technieken om het creatieve brein een duwtje in de goede richting te geven als het even vastzit.

Creativiteit is onmisbaar voor een PR-consultant. Wij beantwoorden elk moment van de dag vragen als: hoe creëer je nieuwe en interessante content voor een product of dienst van een klant? Hoe zorg je ervoor dat een artikel interessant is voor de doelgroep? Wat is de pakkende titel die bij het artikel hoort? En is een artikel wel het juiste middel om die doelgroep bij de kladden te grijpen? En zo zijn er nog veel meer momenten waarop je als PR-consultant je creativiteit moet gebruiken. Onderstaande technieken van Bridges helpen mij wel eens als ik het even niet meer weet.

blog 16 hanneke.jpg
Afbeelding: designed by Freepik

Identiteitswissel

Bedenk hoe een ander met jouw vraag of probleem zou omgaan. Bijvoorbeeld met de vraag: hoe zorgen we ervoor dat het interactieve scherm van klant X tijdens een grote beurs opvalt? Schrijf de namen op van een aantal willekeurige personen. Dat mag alles en iedereen zijn: Lady Gaga, je buurman of een Disneyfiguur. Allemaal zouden zij jouw vraag waarschijnlijk totaal anders aanpakken.

Kies een van de personen die je hebt opgeschreven, bijvoorbeeld Lady Gaga. Schrijf alles wat in je op komt op, en maak je in deze fase vooral nog niet druk over wat je wel of niet kunt gebruiken. Lady Gaga zou waarschijnlijk flink uitpakken met een kleurrijke en extravagante uitstraling op de stand. En ze zou er op een ongewone manier voor zorgen dat de doelgroep niet om het scherm heen kan. Bijvoorbeeld door op een stand onverwachts een video met muziek, geluid en beelden van zichzelf te laten afspelen.

Ga vervolgens voor jezelf na: zijn er associaties of ideeën die in je opkomen die jij zou kunnen gebruiken? Zou je de bezoekers van de beurs bijvoorbeeld kunnen uitnodigen naar het scherm te komen met een video waarin iemand tegen de bezoekers spreekt en ze uitnodigt het scherm te komen testen? Of is er een kleurrijke video waarmee de haarscherpe kwaliteit van het scherm perfect getoond kan worden?

Deze methode helpt je om ‘gekke’ ideeën zonder schaamte toe te laten: het zijn immers niet jouw ideeën, maar die van Lady Gaga. Het levert wellicht niet onmiddellijk het uiteindelijke idee op, maar het kan wel helpen om vanuit een totaal ander oogpunt naar het vraagstuk te kijken.

Kijk in een andere wereld

Deze techniek gaat ervan uit dat jouw vraag of probleem ergens anders in de wereld al eens is opgelost. Bedenk welke vraag je wilt beantwoorden of welk probleem je wilt oplossen. Bijvoorbeeld: hoe zorgen we dat de doelgroep interesse krijgt in de diensten van onze klant? Stel jezelf dan de vraag welk ander bedrijf eerder voor eenzelfde vraagstuk stond. En dat zijn er vast een heleboel. Kies een bedrijf dat qua producten of diensten ver af ligt van de klant waar jij mee bezig bent. Ga dan na hoe het merk of bedrijf dat jij in gedachten hebt het product of de dienst op de kaart zet. Misschien organiseren ze grote evenementen rondom hun producten, huren ze een celebrity in om hun product aan te prijzen, of hebben ze grote reclamecampagnes op de televisie?

Vervolgens onderzoek je of de werkwijze van jouw voorbeeld een inspiratie voor de aanpak van jouw klant zou kunnen zijn. In dit geval: kunnen we een evenement, groot of klein, organiseren dat bijdraagt aan het zichtbaar maken van de klant? Of kunnen we een persoon of instelling inschakelen die als ambassadeur kan optreden voor het product of dienst? Kunnen we het product of de dienst op de kaart zetten met behulp van video?

Het hoeft niet per se een ander bedrijf te zijn dat je als referentie gebruikt. Het kan ook een film zijn, waarin aandacht werd gevraagd voor een bepaald probleem. Of een totaal andere cultuur waar ze een eigen benadering van gelijke vraagstukken hebben.

9 snelle vragen voor als je vastloopt

Heb je geen tijd of zin in bovenstaande technieken? Dan kun je jezelf ook onderstaande negen vragen stellen als je vastloopt.  Met deze methode orden je op een snelle manier je gedachten en maak je voor jezelf helder welke ideeën je al hebt en welke je nog kunt toevoegen. Bovendien kom je wellicht op simpele ideeën waar je toch nog niet aan gedacht had.

  1.      Welke ideeën heb ik al?
  2.      Wat is het leukste om te doen?
  3.      Wat is het makkelijkste om te doen?
  4.      Wat is het snelste om te doen?
  5.      Wat is het meest moedige om te doen?
  6.      Wat is het meest uitdagende om te doen?
  7.      Wat zou tegenstrijdig zijn om te doen?
  8.      Wat zouden concurrenten doen (of nooit doen)?
  9.      Welke aanpak zou je doen ontslaan?

Afstand nemen is het advies

Alle drie de methoden hebben eigenlijk hetzelfde uitgangspunt: neem afstand van het onderwerp door jezelf te dwingen het vraagstuk in een ander perspectief te zetten. En het hoeft niet lang te duren: het is niet nodig om voor alle technieken uitgebreid de tijd te nemen. Voor de identiteitswissel kun je snel één persoon in gedachten nemen en kort nadenken over hoe die persoon het vraagstuk zou aanpassen. Mij helpt het in ieder geval om af en toe eens in de huid te kruipen van:

-       Mijn Portugese vriend, die de eigenaardigheden van de Nederlandse cultuur feilloos blootlegt;
-       Mijn moeder, die via mij meedenkt over opdrachtgevers als thyssenkrupp en Zembro;
-       Of mijn oom, die uitlegt waarvoor hij de rekstroken van HBM zou gebruiken.


Hanneke van Heijster

      Laat uw reactie achter