Nieuws en blogs

De gebruikersconferentie: terug van nooit weggeweest

Het gaat weer goed met het papieren boek. De verwachting is dat er in 2016 bijna vijf procent meer fysieke boeken worden verkocht dan in 2015. Ook zijn de oplages van De Volkskrant, Trouw en Het Financieele Dagblad in het afgelopen half jaar weer gestegen. Het E-book blijkt toch niet zo lekker te lezen als we allemaal dachten, en een goed achtergrondverhaal lezen veel mensen blijkbaar toch liever op krantenpapier dan online.

Ook in de wereld van de (IT-)vakmedia gebeurt er al jaren van alles, maar daar lijkt de strijd nog niet gestreden. Afgelopen maand is er wederom een uitgeverij failliet gegaan en een van de grootste titels kondigde een ingrijpende restyling aan, waarbij drie titels in één nieuw format samenkomen. Toch lijkt er een ‘communicatiemiddel’ te zijn dat in de afgelopen jaren sterk overeind gebleven is: de gebruikersconferentie, en dan met name die van de grote IT- en technologiebedrijven.

Elk zichzelf respecterend IT-bedrijf organiseert jaarlijks een eigen gebruikersconferentie ergens in California, Nevada, Barcelona of Amsterdam. Denk aan Google, Apple, IBM, Oracle, Amazon of VMware. Ook onze klanten ServiceNow en NetSuite organiseerden dit jaar – in de derde week van mei - hun eigen gebruikersconferentie. En Wisse was erbij. Ten minste bij eentje dan: SuiteWorld 2016 in San Jose, Californië. En ook volgend jaar kunnen we – samen met de partners, klanten en journalisten – gewoon weer onze koffers pakken voor NetSuites SuiteWorld 2017 (24-27 april in Las Vegas) of Knowledge17 (7-12 mei in Orlando) van ServiceNow.

Voor PR-doeleinden is een gebruikersconferentie altijd al een uitstekend instrument gebleken. Het is de ideale gelegenheid om de wereldwijde pers tegelijkertijd op één plek in een paar dagen tijd volledig bij te spijkeren over nieuwe producten, diensten, visie en de financiële huishouding. Afgelopen mei is het NetSuite bijvoorbeeld gelukt om tientallen journalisten naar San Jose te krijgen met als resultaat minstens evenveel (executive) interviews en (online) artikelen.

Met bezoekersaantallen tussen de 8.000 en 12.000 mag je concluderen dat deze conferenties nog altijd een groot succes zijn. Ondanks dat onze wereld steeds verder ‘verdigitaliseert’, houden – ironisch genoeg – juist de grote tech-bedrijven vast aan hun jaarlijkse fysieke get together met partners, medewerkers, klanten, journalisten en analisten. En niet voor niets: er wordt keihard zaken gedaan en een conferentie is dé manier om iedereen te laten zien hoe het bedrijf ervoor staat en te pronken met nieuwe innovaties. Maar de digitale klant wordt uiteraard niet vergeten. De executive keynotes en industry sessions kunnen uiteraard allemaal via een livestream gevolgd worden of op een later moment teruggekeken worden.

Toch voelde de gebruikersconferentie de afgelopen jaren wel als een vreemde eend in de bijt binnen het veranderende medialandschap, want online was de norm. Maar de gebruikersconferentie toont eens te meer aan dat zaken als een stevige hand, elkaar recht in de ogen kijken en fysiek naar elkaar kunnen luisteren onmisbaar zijn. Evenals een écht boek en een papieren krant.

2016-07-21 Blog gebruikersconferenties_foto.jpg

Peter Drent

      Laat uw reactie achter