Nieuws en blogs

Dertig landen op één lijn

Hoe leuk werk kan zijn besefte ik mij eens te meer toen ik vorige maand in een zaal met prachtig uitzicht, midden in Rome, met vier andere PR-professionals aan het brainstormen was over ons vakgebied. De vier kwamen uit Zuid-Afrika, Singapore, Israël en Brazilië. Landen die onderling enorm verschillen, maar we zaten op dezelfde lijn.

Windstreken
De afgelopen acht jaar heb ik als journalist vrij veel reisjes naar het buitenland meegemaakt. Na mijn overstap naar de ‘dark side’ was dit mijn eerste trip in de PR. IT-bedrijf Veeam, specialist in data-availability, had een kleine dertig bureaus uit evenveel landen uitgenodigd voor haar jaarlijkse Global PR Summit. En die kwamen letterlijk uit alle windstreken. Behalve de vier brainstormgenootjes die ik eerder noemde, waren onder andere Nieuw-Zeeland, Australië, Mexico, Hong Kong en Dubai van de partij. Snel uitgerekend hadden de aanwezigen opgeteld minstens een week vliegen achter de rug om in Rome aanwezig te kunnen zijn.

Geen wiskunde
De dertig mannen en vrouwen werken voor compleet verschillende bureaus. Sommigen voor tachtig-man-grote PR-machines, anderen als zelfstandig ondernemer. Voeg daarbij de verschillende culturen en het feit dat het medialandschap zelfs tussen Nederland en België al als dag en nacht verschilt, en je zou verwachten dat het onmogelijk was om iedereen op één lijn te krijgen. PR is namelijk geen wiskunde, met vaste regels. Het is een vak waarbij het om fingerspitzengefühl draait.

Eensgezind
Toch was iedereen opvallend eensgezind, verliep het samenwerken gesmeerd en was er van chaos absoluut geen sprake. De resultaten van de groepsbrainstorm lagen ook dicht bij elkaar. Ons plan leek opvallend veel op dat van een groep met de VS en België erin. Tijdens een sessie waarin we feedback konden geven op het communicatiebeleid van Veeam was er opvallend vaak een dat-wilde-ik-ook-zeggen-knikje te zien wanneer iemand iets benoemde.

Inspireren
Het was sowieso een goed opgezet evenement, omdat de communicatie twee kanten opging. Op de eerste dag was Veeam de zender en ontvingen wij. De dag erna waren de rollen omgedraaid. Veeam gebruikte de twee dagen om dertig belangrijke partners te informeren en inspireren op een manier die via een conference call onmogelijk zou zijn. Maar daarnaast stond Veeam open voor feedback uit bijna dertig landen. Dat moet je durven. Elk groot bedrijf zou zoiets eigenlijk met enige regelmaat moeten doen. Niet alleen omdat het leuk is voor de gasten, maar omdat het enorm veel op kan leveren. Mensen die heel wat uren per week hard werken voor je bedrijf doen ideeën op en je krijgt er, als je er voor open staat, kennis en inzicht voor terug.

Johan van Leeuwen

      Laat uw reactie achter