Nieuws en blogs

Fit op kantoor bij Wisse Kommunikatie

“Zitten is het nieuwe roken”. Je leest het tegenwoordig op menig nieuwssite. De Gezondheidsraad heeft zelfs zijn Beweegrichtlijnen aangescherpt. Slecht nieuws voor een groot deel van de Nederlandse bevolking: gemiddeld brengen wij Nederlanders namelijk 7 tot 8 uur van de dag zittend door. Mensen zoals ik, die een kantoorbaan hebben, zullen voor een groot deel verantwoordelijk zijn voor dit hoge gemiddelde. Daarom schrijf ik in deze blog over wat ik doe om op kantoor in beweging te blijven.

Maar eerst even wat achtergrondinformatie over zitten en onze gezondheid. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat veel zitten negatieve gevolgen heeft op zowel onze lichamelijke als mentale gezondheid. Even googelen op ‘veel zitten’ levert je meerdere wetenschappelijk onderzoeken op waaruit blijkt dat het bijvoorbeeld de kans op hart- en vaatziekten en diabetes vergroot, een hoge bloeddruk, overgewicht of rug- en nekpijn kan veroorzaken, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Mentaal kan te veel zitten leiden tot stress, concentratieproblemen en zelfs depressieve klachten.

Hoewel de meningen erover verdeeld zijn, blijkt (gelukkig) uit verschillende studies dat veel zitten te compenseren is. Bijvoorbeeld door iedere dag te sporten of een uur stevig door te wandelen, maar ook door gedurende de werkdag meer te bewegen. Denk bijvoorbeeld aan een wandelingetje tijdens de lunch, elk half uur of uur even een rondje lopen, naar een collega toe lopen als je iets wilt vragen in plaats de vraag te mailen of staand vergaderen.

Maar het kan gekker: collega Marjolein en ik kleden ons soms om om te gaan hardlopen of voor een 7-minute work-out om in beweging te blijven.

Kort hardlooprondje
Collega Marjolein en ik zijn een paar maanden geleden begonnen met een kort hardlooprondje tijdens de lunch. Één keer per week rennen we zo’n 4 tot 5 kilometer over de dijk. Het voordeel is dat je even buiten bent en met een voldaan gevoel terug komt. Ook is de after dinner dip een stuk minder. Een klein nadeel van deze activiteit is de tijd die ze in beslag neemt. Je moet je omkleden en daarna weer opfrissen, en dan moet je ergens tussendoor nog wat eten. In het ergste geval moet je dus een half uurtje langer doorwerken, maar je krijgt er wel een productievere middag voor terug.

7 minute work-out
Slechts 7 minuten een paar oefeningen doen heeft volgens wetenschappelijk onderzoek hetzelfde effect als een uur gematigd sporten. Een ‘7 minute work-out’ bestaat uit een reeks van 14 oefeningen die je ieder 30 seconden doet: jumping jacks, wall-sit, push-ups, ab crunches, step-on-to-chair, squat, triceps dip on chair, plank, high knees running in place, push-up rotation en side-plank. Tussen twee oefeningen heb je 10 seconden pauze. In totaal ben je ongeveer 9 minuten bezig. Deze activiteit duurt dus niet lang maar is wel effectief. Je moet alleen even een geschikte locatie zien te vinden als je niet wil dat je collega’s zien hoe je probeert iets te doen dat op opdrukken moet lijken.

26_fit op kantoor.jpg

Beweging op kantoor is niet alleen gezond voor je lichaam maar kan je ook productiever maken. Door even weg te gaan van je computer krijgen je hersenen rust en is er weer ruimte voor nieuwe ideeën. Nooit verkeerd als ik niet verder kom met een artikel of niet op hét idee voor een project kan komen.

Hopelijk zijn we binnenkort met het hele team aan het work-outen tijdens de lunch, maar ik ben bang dat Marjolein en ik voorlopig nog met z’n tweeën in en rondom het gebouw staan te springen.

Hanneke van Heijster

      Laat uw reactie achter