Nieuws en blogs

Hacking PR; leuke gimmick, maar niet meer dan dat

Newsjacking kenden we al langer in de PR-wereld, device-hacking is sinds deze maand een nieuwe loot aan de communicatiestam. Voor wie het gemist heeft: Burger King schakelde in een nieuwe Whopper-reclame automatisch ‘de hulp in’ van Google Home. Een acteur, verkleed als werknemer, vraagt in de commercial: ‘OK Google, what is the Whopper burger?’ waarna apparaten met geactiveerde Google Home die zich in de buurt van de televisie bevinden ‘spontaan’ de Wikipedia-pagina van Whopper voorlezen. 

Resultaat: Burger King is het gesprek van de dag. Opzet geslaagd, zou je denken. Toch zijn er (behoorlijke) kanttekeningen te plaatsen bij het inzetten van device-hacks in je PR- of communicatiecampagne.

Irritatie

Wat op papier ludiek lijkt, kan in de praktijk domweg als irritant worden beschouwd. Precies dat lijkt het geval te zijn bij de Whopper-hack. Google Home-gebruikers waren namelijk niet zo blij met de spontane activatie van hun apparaat. Ook Google was niet  gecharmeerd van de actie en blokkeerde al snel de activatie. En Wikipedia, ook niet op de hoogte gebracht van de commercial, kon weinig waardering opbrengen voor de stunt en eiste excuses van de fastfoodketen.

Teruggehackt

Over Wikipedia gesproken; wikipedianen waren er snel bij met een creatieve tegenzet. Door de betreffende Whopper-pagina aan te passen en te vermelden dat de Whopper gemaakt wordt van geknipte teennagels, een middelgroot kind en rattenvlees, werd Burger King met gelijke munt terugbetaald. Zo lijkt de stunt zich als een boemerang tegen het fastfoodbedrijf te keren, al zullen ze dit vooraf ingecalculeerd hebben.

Niet langer origineel

Mochten er bedrijven zijn die een device-hack nog steeds een goed idee vinden, dan zullen ze nu met een verdomd originele stunt moeten komen. De impact en ophef die Burger King wist te scoren, hangt voor een groot deel ook samen met het feit dat zij de eerste waren. Alles wat nu nog komt, zal opgevat worden als een goedkope kopie van het origineel.

Kortom, de hack van Google Home via een commercial heeft Burger King de nodige publiciteit opgeleverd. Op zijn best was het een leuke gimmick, maar ook niet meer dan dat.

Sebastiaan Scheepers

      Laat uw reactie achter