Nieuws en blogs

Het algoritme is niet altijd koning

Wat doet een toekomstige klant als hij meer wil weten over jouw (type) producten en diensten? Juist: googelen. En je wilt dan natuurlijk graag dat hij bij jou uitkomt. Of bij informatie van derden die goed uitpakt voor jou. Kortom: je wilt bij iedere relevante zoekterm het liefst boven aan de zoekresultatenlijst eindigen met louter positieve informatie over jouw organisatie en je producten en diensten.

Google verwerkt naar schatting 40.000 zoekopdrachten per seconde. Welke resultaten de zoekmachine weergeeft voor een bepaalde zoekopdracht wordt bepaald door algoritmes. Deze algoritmes kunnen we niet veranderen, maar we kunnen wel invloed uitoefenen op de manier waarop ze selecteren. Denk hierbij aan het gebruik van de juiste zoektermen, de hoeveelheid links die naar jouw tekst verwijzen, het aantal bezoekers van de website, de actualiteit van de bijdrage of het aantal likes dat een bericht genereert. Je kunt het allemaal in je achterhoofd houden bij het schrijven en pitchen van een tekst als je wilt dat deze hoog eindigt in de Google-ranking.

     Lees ook: Zoekmachinereputatiemanagement: wat kunnen mensen over jou vinden?

Zoekmachinemanagement wordt steeds vaker onderdeel van onze PR-werkzaamheden. Er is echter een dunne scheidslijn tussen een tekst met strategisch gepositioneerde zoektermen en een tekst die zo bomvol SEO-termen staat dat deze niet meer prettig leest of niet meer interessant is. Wanneer komen je keuzes de ranking ten goede en wanneer gaat het ten koste van de tekst?

25_algoritme geen koning.jpg

Dit zijn vragen waar wij als PR-professionals in de praktijk mee te maken krijgen. Wat doe je als de klant graag bepaalde termen in een tekst wil laten terugkomen en bij voorkeur op specifieke locaties in de tekst, terwijl dit de leesbaarheid en de kwaliteit van het artikel alles behalve ten goede komt? PR-consultants moeten steeds vaker die scheidslijn opzoeken en afwegen in welke gevallen SEO-gericht schrijven nog verantwoord is en wanneer dit ten koste gaat van goede PR-resultaten. En ook in ons vak geldt dat ‘de klant koning is’. Of in dit geval: dat het algoritme koning is. Maar hoe ver ga je hier als consultant in mee?

Het is weleens voorgekomen dat een klant ons vroeg bepaalde links en productnamen op te nemen in de inleiding van een blog, omdat dit geadviseerd werd door het linkbuildingbureau. De klant zou het artikel vervolgens zelf uploaden bij een algemene site die perfect paste binnen de linkbuildingstrategie. Wat overbleef was een tekst die veel te commercieel was om nog te kunnen gebruiken in de vakmedia en die bovendien al online verschenen was – weg ‘scoop’ voor de media die geïnteresseerd waren in het artikel. Een gemiste PR-kans.

Hier komt dan ook het grote verschil tussen een PR-consultant en een SEO-copywriter naar boven. Als je wilt dat iemand een tekst schrijft volgens jouw voorwaarden en met de door jou gedefinieerde zoektermen: dan ben je bij deze copywriter aan het juiste adres. Wil je echter dat iemand precies weet wat er speelt in de markt, wat er wel en niet werkt binnen het huidige medialandschap en die je tekst naar een hoger niveau tilt – passend binnen een slimme PR-strategie? Dan kun je het beste aankloppen bij een PR-consultant. Het liefste eentje die je niet alleen gevraagd, maar ook ongevraagd advies durft te geven.

Wil je ook de meerwaarde van een PR-adviseur ervaren bij het opzetten en implementeren van een goede PR-strategie? Neem dan gerust contact met mij of een van mijn collega’s op.

Peter Drent

      Laat uw reactie achter