Nieuws en blogs

Het effect van PR meten? – 68 PR tools op een rij

Het effect van PR meten? – 68 PR tools op een rij

Wat is het effect van PR op de omzet van een bedrijf? Om die vervelende maar logische vraag te beantwoorden, baseren PR-bureaus zich van oudsher nog vaak op indicatoren als aantal vertoningen of plaatsingen. Of op de relevantie van het medium, dat – gebaseerd op Angelsaksische modellen - vaak gecategoriseerd wordt in ‘gold / silver / bronze’ of tier 1 / 2 / 3. Maar langzaamaan groeit ook bij de meest traditioneel ingestelde PR-bedrijvers het besef dat deze indicatoren niets zeggen over de effectiviteit van een campagne.

Logisch. Ga maar na: als een site drie miljoen bezoekers heeft, wil dat niet zeggen dat daadwerkelijk drie miljoen verschillende mensen de content hebben gelezen. Het aantal vertoningen, impressies of plaatsingen geeft hoogstens een vage indicatie van het effect van een campagne. Er zijn veel meer factoren die in de berekening meegenomen moeten worden om een goed beeld te krijgen van de impact, bijvoorbeeld de teneur van de berichtgeving, de Google-autoriteit van de site waar het artikel geplaatst wordt, het vermogen van de content om prospects ‘door de verkoopfunnel te trekken’ en de doelgroep die de content daadwerkelijk bereikt.

Nog geen antwoord voorhanden

Dus nogmaals de vraag: hoe meet je precies wat PR bijdraagt aan je omzet? Hoe bereken je de ROI, het rendement van de investeringen? Het antwoord op die vragen moet de PR-sector zijn klanten vooralsnog vaak nog schuldig blijven. En misschien zal er wel nooit een sluitend antwoord komen. Althans niet voor de boekhouders of managers die alles tot op twee cijfers achter de komma willen meten en weten.

Maar de rekkelijken kunnen we geruststellen: als bedrijf kun je er echt voor zorgen dat je PR-inzet optimaal rendeert.  Bijvoorbeeld door het verwijzingsverkeer van gekwalificeerde leads in kaart te brengen die via plaatsingen in de bladen binnenkomen, via social media of via blogs. Door de vaart erin te houden bij je campagne door middel van goed gerichte en getimede SEA-acties. Door in de gaten te houden wie er waar, wat en wanneer over je schrijft en wie je op basis van hun gedrag tot je ambassadeurs en influencers mag rekenen.

Onze stagiair Leonardo Puri heeft op ons verzoek een lijst opgesteld van een kleine 70 PR-tools om dit alles en nog veel meer in kaart te brengen. Wat ze doen, vind je in het volgende overzicht.

In een volgende blog lichten we een paar tools nader toe.

PR-tools
Klik op de afbeelding hieronder voor het overzicht van de PR-tools.

PR-tools pagina 1.jpg

  • Louis 20 jun 2017
    Wat een grote impact heeft is of de focus op B2B of B2C markten ligt.
  • Louis 20 jun 2017
    Wat een grote impact heeft is of de focus op B2B of B2C markten ligt.
    • Laat uw reactie achter