Nieuws en blogs

Is PR iets voor jou(w bedrijf)?

“Ik werk als consultant bij een PR-bureau.” “Oh. Goh, leuk”, hoor ik dan vaak als reactie. En bij die reactie ligt een vragende blik in de ogen, een vraag die niet wordt gesteld. Want, wat doe je dan? Marketing en reclame is bekend terrein. Communicatie ook nog wel: dan maak je de interne nieuwsbrief voor het bedrijf, toch? Maar PR (of Public Relations) is een stuk onbekender. Misschien is het omdat we meer op de achtergrond werken en niet onszelf maar de bedrijven waarvoor we werken naar voren schuiven. Dat we zorgen dat de doelgroepen het bedrijf kennen, het juiste beeld hebben van de organisatie en het nieuws lezen dat over het bedrijf en de sector geschreven wordt. In de PR werk je niet aan je eigen imago maar aan dat van je klant. Een tussenschakel die van groot belang is!

Het begint bij het verhaal

Ieder bedrijf heeft een verhaal te vertellen, ook dat van jou. Waarom ben je met je bedrijf gestart? Wat ben je gaan doen en waarin ben je succesvol? Wie zijn de mensen in je doelgroep en welk beeld hebben zij van jouw bedrijf? Een ondernemer kan heel goed zijn in wat hij doet, maar dat wil nog niet zeggen dat hij dat goed kan overbrengen. Bijvoorbeeld omdat het een heel ingewikkeld technisch verhaal is. Of omdat het product van de ondernemer weliswaar heel nuttig is, maar niet zo mediageniek als de nieuwe iPhone. PR kan hierbij helpen door het verhaal op de juiste manier te vertellen en de juiste mensen te bereiken. Zo ontstaat er meer begrip tussen de organisatie en de stakeholders.

Bij PR gaat het dus om het verhaal, over informeren, bekend maken en de dialoog aangaan. Het bedrijf is de expert en vanuit die insteek wordt het nieuws gebracht. En daar komt de consultant om de hoek kijken. Want de PR-consultant schrijft het verhaal, brengt het bij de juiste personen, verzorgt de contacten met de media en gaat de dialoog aan op social media. Het verhaal wordt bekend bij jouw doelgroep en op een positieve en realistische manier gebracht. Alle kanalen worden ingezet: de traditionele printmedia, maar ook websites, portals en social media.

Nu is het niet zo dat als je kiest voor een marketingactie, PR er niet naast kan bestaan. Het één sluit het ander niet uit. Sterker nog: het zal elkaar eerder versterken. PR, marketing, communicatie en reclame zijn allemaal met elkaar verweven. Heeft de marketingafdeling een bepaald thema voor een campagne? Dan kunnen de PR-activiteiten daarop worden afgestemd. Zo krijgen prospects de benodigde achtergrondinformatie over je bedrijf en ben jij door de autoriteit die je door PR hebt opgebouwd ‘top of mind’ in plaats van ‘concurrent’.

Glimlach

Bij Wisse Kommunikatie zijn de consultants druk met al die activiteiten. We bloggen, we vloggen, we schrijven persberichten, we organiseren evenementen en persbijeenkomsten in binnen- en buitenland, we hebben contact met de media en we werken aan het imago van onze klanten. We zijn kritisch: op onszelf en naar elkaar. We zijn muggenzifters op taalgebied en niet snel tevreden. Maar alles om het beste resultaat te krijgen, want we zijn ook gedreven. We krijgen een grote glimlach als ‘ons’ bedrijf een schitterend resultaat boekt en bij de juiste doelgroep onder ogen komt, ongeacht het kanaal. En dat delen we dan graag, bijvoorbeeld op social media. Net zoals we jouw verhaal graag willen delen. Wil je weten hoe? Bel me gerust op 026 4431523.

Marlous Fortuin

      Laat uw reactie achter