Nieuws en blogs

PR in Zweden

PR houdt voor veel bedrijven niet op bij de landsgrenzen. Als PR-bureau dat aangesloten is bij deWorldcom Group werkt Wisse Kommunikatie regelmatig samen met buitenlandse bureaus. Hoewel sommige ‘PR-wetten’ universeel zijn, blijken sommige dingen in het buitenland totaal anders te werken. Hoe dan? Dat lees je in deze serie.

Na onze kennismaking met Engeland in de vorige aflevering, zoeken we het nog wat noordelijker. In Stockholm zit onze Worldcom-partner Oxenstierna & Partners. Dit bureau werkt met name voor B2B-klanten in bijvoorbeeld de bouw en de farmacie, maar ook voor B2C-bedrijven als Burger King, Fitbit (activity tracker) en Mackmyra (Zweedse whiskey). Senior adviseur Björn Mogensen vertelt ons graag over de hoed en de rand van Zweedse PR. Opvallend is dat hij de inzet van regionale media voor B2C erg effectief vindt en dat opdrachtgevers volgens hem soms te veel hechten aan traditionele media.

1. Zijn er taaleigenaardigheden in het Zweedse medialandschap?
In het noorden van Zweden zijn er enkele media in het Fins en in het Samisch, maar je kunt de hele bevolking bereiken via Zweedstalige media.

2. Welke media zijn belangrijk voor jouw bureau en waarom?
Dat hangt natuurlijk van de klant en de boodschap af. Voor een product als Fitbit werk een mix van sociale media, fitness bloggers, gadget magazines en dagbladen heel goed. Voor consumentgerichte producten en ketens zijn lokale media vaak heel effectief, omdat ze een heel trouw lezerspubliek hebben. Maar voor zakelijke klanten zetten we soms volledig in op vakmedia.

3. Wat zijn de huidige ontwikkelingen in het Zweedse medialandschap en hoe gaan jullie daarmee om?
Het Zweedse medialandschap verandert snel. De oude printmedia hebben het moeilijk en goedwerkende bedrijfsmodellen voor online media zijn er nog niet. Ook de televisiestations hebben het moeilijk door nieuwe diensten als Netflix. Dat maakt het vooral lastig om jongeren via vertrouwde kanalen te bereiken. Wij richten ons daarom steeds meer op sociale media. Maar onze klanten willen juist graag zichtbaar zijn in de traditionele media en zien sociale media slechts als een leuke bonus.

4. Hoe is de bureauwereld in Zweden de afgelopen decennia veranderd?
Twintig jaar geleden had je zo’n vijftien kleine bureaus, die vooral uit ex-journalisten bestonden. Tegenwoordig zijn er 500 tot 1000 bureaus, afhankelijk van hoe je telt. De meeste zijn klein, met een of twee personen. Er zijn er maar een paar met meer dan honderd medewerkers. De consultants hebben meestal een universitaire opleiding op het gebied van communicatie of PR. Opleidingen die twintig jaar geleden nog niet bestonden. Vaak hebben consultants ook een achtergrond in de politiek. Public affairs groeit nog harder dan PR.
Voor internationale PR-netwerken blijkt het lastig succesvol te zijn in Zweden. De Zweedse markt vraagt om creativiteit die inspeelt op de lokale situatie, geen ‘one-size-fits-all’. Bovendien zijn internationale bureaus vaak duurder dan lokale, doordat de overhead groter is.

5. Wat is jouw gouden tip voor beginnende PR-professionals in Zweden?
Leer hoe de media werken door te netwerken en journalisten te ontmoeten. Of door er een tijdje voor te werken. Als je niet investeert in je begrip van media, krijg je het lastig. Je zult dan namelijk nooit begrijpen waarom de mensen ‘aan de andere kant’ niet geïnteresseerd zijn in je nieuws.

Jacqueline Laumans

      Laat uw reactie achter