Nieuws en blogs

Visuele communicatie hoort ook in het huisstijlhandboek

Het is een open deur van hier tot ginder, maar beelden worden in de communicatie zo langzamerhand belangrijker dan tekst en woorden. Dat zie je in de traditionele media, maar zeker ook online en in de social media, waar 40 procent van alle gedeelde informatie nu al uit beeld bestaat. Veel jongeren communiceren vrijwel uitsluitend met foto’s en video. Een foto van een mooi opgemaakt gerecht in een restaurant zegt natuurlijk meer dan een kaal stukje tekst. Een video van een grappig voorval onderweg is veel boeiender dan een schriftelijk verslagje en kost bovendien aanzienlijk minder tijd. Die populariteit van het beeld verklaart voor een groot deel de toenemende populariteit van YouTube, Snapchat en Instagram. Jongeren willen gevoel en emotie - zeggen de experts - en die zijn per definitie beter in beeld dan met woorden over te brengen.

Ook uit wetenschappelijke hoek komt interessante informatie. Negentig procent van de informatie die onze hersenen verwerkt, bestaat uit visuele informatie. Onze hersenen verwerken beelden 600.000 keer sneller dan tekst. Het lezen en verwerken van teksten duurt niet alleen veel langer, maar is ook heel vermoeiend. Bovendien blijft maximaal 20 procent van de inhoud van een tekst hangen. Bij beelden is dat 80 procent. Communicatieprofessionals bereiken hun doel in veel gevallen dus simpelweg eerder als ze de geschikte visuele communicatiemiddelen inzetten.

Dat besef is ook in het bedrijfsleven doorgedrongen. De hoeveelheid tekst op drukwerk en websites is drastisch gedaald en de hoeveelheid foto’s, infographics, animaties en video’s navenant gestegen. Vooral de modebranche, de culinaire hoek, sport, fitness en reizen zijn razendsnel op die trend ingesprongen, maar ook de sectoren waar complexe informatie over bijvoorbeeld technische systemen uitgelegd moet worden.

Jammer alleen, dat het vaak ontbreekt aan beleid. Beeldcommunicatie is meestal adhoc, weinig doordacht en vaak zelfs ronduit amateuristisch. Dat had aanvankelijk nog wel zijn charme, maar nu de beeldkwaliteit zelfs op de goedkoopste mobieltjes van hoog niveau is, verwacht de mediaconsument kwaliteit. Niet alleen in technisch opzicht, maar ook als het gaat om consistentie in uitstraling, kleurgebruik en beeld.

De uiteindelijke keuze van de visuele communicatie hangt natuurlijk sterk af van het communicatiedoel, de doelgroep en haar mediagedrag. Wil je informeren, gedrag beïnvloeden of  enthousiasmeren? Richt je je op jongeren of op zakelijke gebruikers? Werk je met traditionele print media of social media of kies je voor video?

Professionele, visuele beeldcommunicatie vereist een duidelijke beeldtaal, die past bij de uitstraling van de organisatie. Net zoals wij voor onze klanten kernboodschappen, (schrijf)stijlgidsen en woordenlijsten hanteren, moet de beeldtaal een afspiegeling zijn van de missie en de kernwaarden van de organisatie en - op zijn minst - aansluiten bij de visuele huisstijl. De verhouding tussen tekst en beeld, stijl van de fotografie, het soort beelden, kleurgebruik en de opmaak van beelden hebben allemaal  invloed op het gevoel dat een organisatie oproept. Richtlijnen daarvoor horen in het huisstijlhandboek of de ‘brandguide’.

      Laat uw reactie achter