Nieuws en blogs

Waarom bureaus geen pitch-vergoeding zouden moeten vragen

Documentairemaker Teun van de Keuken ontving onlangs een verzoek van een communicatiebureau: in opdracht van een klant werkten ze aan een documentaire en ze wilden weten of Van der Keuken niet wat creatieve ideeën kon presenteren? Dan zouden ze daarna beslissen of ze met elkaar in zee zouden gaan. Van der Keukens reactie: Hoeveel betalen jullie voor deze pitch?

Ook de VPRO kon op een dergelijke reactie rekenen, toen de omroep voor het televisieprogramma Zomergasten vroeg of ontwerpers en andere creatieve geesten ideeën wilden aanleveren voor het nieuwe decor. Het leverde een hoop verontwaardigde reacties op van ontwerpers, met name over de minimale vergoeding die er tegenover staat.

Geld vragen voor creativiteit?

Zomaar twee actuele voorbeelden die aansluiten bij een discussie die ook al langer in PR-land speelt: moet je betalen voor het vragen van creatieve ideeën?

Er gaat immers flink wat tijd zitten in het pitchen voor een PR-campagne. Niet alleen omdat je je research naar de prospect en het werkveld goed wil doen. Maar ook het bedenken en uitwerken van creatieve ideeën vergt vaak veel tijd. Waarna het maar hopen is dat de ideeën in de smaak vallen en de keuze op jouw bureau valt.

Legitieme vraag

De vraag of je om een creatieve vergoeding mag vragen, is dus een heel legitieme. Naar aanleiding van het rumoer rondom de column van Teun van der Keuken hield Marketing Tribune een rondvraag onder verschillende PR-professionals. En hoewel de meningen (uiteraard) verdeeld waren, kon de stelling dat kosteloos pitchen de normaalste zaak van de wereld is, niet iedereens goedkeuring dragen.

Toch verdient het kosteloze karakter dat pitches hebben een pleidooi. Daarom: drie redenen waarom bureaus er juist goed aan doen om geen pitch-vergoeding te vragen.

1. Beschouw het als een investering

Zie de tijd (en het geld) dat je besteedt aan het bedenken en uitwerken van een onderscheidende pitch als een investering. En dan niet zozeer een investering waarvan je direct financieel profijt zult hebben, maar een investering in creatief denken. Door je te verdiepen in een mogelijke nieuwe klant en na te denken over hoe je de corporate boodschap kan vertalen naar een nieuwswaardige en opvallende PR-campagne, train je jezelf in de ontwikkeling van creativiteit. En creativiteit, dat kun je nooit teveel hebben in deze branche. Bovendien: creativiteit stimuleert op haar beurt zakelijke groei.

En mocht je, ondanks alle creativiteit, uiteindelijk de pitch niet winnen, dan kunnen de bedachte ideeën (met wat aanpassingen) altijd nog wel van pas komen bij een andere klant of campagne. Dus ook op die manier vormt het een investering voor de lange termijn.

2. Klanttevredenheid

Klanttevredenheid staat met stip op de eerste plaats in de PR. Ook als die klant een prospect is. Of misschien wel juíst als die klant een prospect is. Bedenk daarom goed welk signaal je als bureau afgeeft aan een potentiële klant, wanneer je bij één van de eerste contacten al over geld begint. De kans is groot dat je ongewild (en onbedoeld) het imago krijgt van een bureau dat niet bereid is om af en toe een stap extra te doen. Een beeld dat je uiteraard geen goed zal doen bij je pogingen een klant binnen te halen. 

Door meteen over een financiële vergoeding te beginnen, zet je jezelf als bureau buitenspel. Of, om in sporttermen te blijven, in ieder geval op een 1-0 achterstand ten opzichte van je concullega’s.

3. Maak afspraken

Is het bespreekbaar maken van een pitch-vergoeding dan helemaal uit den boze? Nee, uiteraard niet. Maar naar mijn mening doen PR-bureaus er goed aan om eerst met elkaar de details te bespreken, voordat er voorwaarden en prijzen richting potentiële klanten worden gecommuniceerd.

Wanneer meerdere PR-bureaus die door een bedrijf worden uitgenodigd namelijk met dezelfde onderbouwing aangeven waarom ze een pitch-vergoeding vragen, zal dit voor een snellere normalisering zorgen dan wanneer bureaus op eigen houtje voorwaarden gaan stellen. Bovendien: bij de vraag ‘welk bureau uit te nodigen voor een pitch’ hebben bedrijven de neiging een kortetermijn-gestuurde financiële overweging te maken en het bureau dat als enige om een vergoeding vraagt links te laten liggen. Al heeft dat bureau nog zulke goede creatieve ideeën…

Sebastiaan Scheepers

      Laat uw reactie achter