Nieuws en blogs

Waarom bureaus juist wel een pitch-vergoeding zouden moeten vragen

Collega Sebastiaan Scheepers gaf in zijn blog van begin maart drie redenen waarom bureaus er goed aan doen om geen pitch-vergoeding te vragen. Ik kan me voor een groot gedeelte vinden in zijn stuk. Ja, we steken veel tijd in de voorbereiding, en ja, tijd is geld. Maar een pitch is ook een mogelijkheid om de dynamiek in je bedrijf verder te laten opborrelen, je mensen te enthousiasmeren, je creativiteit en talent te laten zien en daarmee een mooie klant binnen te halen.

En toch… als managing partner sta je er net iets anders in. En dat merkte ik ook toen dit thema plenair ter sprake kwam tijdens onze laatste Worldcom meeting, in Hong Kong.

Gecijfer in het takenpakket

Het is echt niet zo dat wij bij Wisse puur omzetgedreven zijn. Ons bureau wordt gelukkig bemand door mensen die plezier beleven aan het bedrijven van PR, aan de contacten met hun klanten, aan de impact die ze maken voor hun opdrachtgevers en aan een mooi stuk kopij. Maar het een sluit het ander niet uit. Sterker nog, als je iets meer op de cijfertjes let, dan wordt het werk wat mij betreft uitdagender, want omvattender.

Echte PR-mensen zijn taalcreatievelingen. En taalcreatievelingen houden doorgaans niet van star gecijfer. En toch hoort dat gecijfer bij het totaalpakket van een volwaardige consultant. Je ontplooit je meest creatieve ideeën voor je opdrachtgever immers binnen het budget, de tijd en de geografische en communicatieve kaders die hij beschikbaar stelt. Bij Wisse is iedereen behalve creatieveling dan ook projectmanager voor zijn klant. ‘Ontzorger’ zelfs. En dat blijkt een heel belangrijke reden voor een opdrachtgever om een bureau als het onze in te huren en niet zelf een team van copywriters, grafisch ontwerpers en sitebouwers aan te sturen en de content via een newswire te publiceren.

Pitchen? Part of the job

Wat ik wil zeggen: onze opdrachtgevers melden zich in eerste instantie bij ons omdat ze weten dat we goede content maken, maar daarnaast ook omdat we ze ontzorgen. Ons proces van monitoring, content creation en content distribution staat of valt met goed projectmanagement, en daar is de opdrachtgever enorm bij gebaat. Het gecijfer, geregel en gerapporteer is gewoon ‘part of the job’.

En dat is pitchen voor mij ook. Een pitch is het begin van een samenwerking. Het bureau denkt na over het bedrijf waar het voor pitcht, maakt analyses van de concurrentie, bekijkt welke communicatiekanalen al in gebruik zijn en welke nog niet, ontwikkelt een tijdspad en een goede  campagne, en staat klaar om die de dag na de pitch uit te voeren. En zo denken veel van onze collega’s in het voornoemde Worldcom-netwerk er ook over.

Het gaat echt niet om dat bedrag dat je krijgt voor die pitch. Dat valt in het niet vergeleken bij de retainer die je krijgt als de ‘pitch-jury’ je inhuurt op basis van je goede voorbereiding en je creatieve ideeën. Het gaat erom dat je betaald wordt voor het werk dat je doet. Net zoals iedere andere beroepsgroep. Hetgeen deze video heel treffend illustreert.

Serge Beckers

      Laat uw reactie achter