Nieuws en blogs

Waarom hebben de meeste communicatieprofessionals een sterke voorkeur voor D66?

De Tweede Kamerverkiezingen 2017 leefden -  en leven nog steeds - sterk onder de Nederlandse bevolking. Ruim 80 procent van de stemgerechtigden bracht op 15 maart een stem uit (bron: RTLnieuws). Ook bij Wisse Kommunikatie waren de verkiezingen een veel besproken onderwerp.

(c) Alejandro-Escamilla - unsplash.com

D66 blijkt de favoriete partij onder communicatieprofessionals in Nederland te zijn (Bron: CommunicatieOnline). Na de partij van Pechtold zijn de VVD en GroenLinks een veelgemaakte keuze. Het stemgedrag van de consultants van Wisse Kommunikatie wijkt niet sterk af van dat van communicatieprofessionals. Ondanks een aantal nog ‘zwevende’ collega’s, door de lastige keuzes over kilometerbelasting, zorgtoeslag of het nut van een strategische stem, werd ook hier het meest op D66, GroenLinks en de VVD gestemd. Maar waarom hebben wij als communicatieprofessionals deze voorkeur?

De exacte onderliggende reden kan ik zonder uitgebreid onderzoek of inhoudelijke politieke kennis niet zomaar achterhalen. Wat ik wel kan doen is een korte algemene analyse maken van de kenmerken van D66, om de vergelijking met de gemiddelde communicatieprofessional te maken.  

Zo zou het progressieve en hippe imago van D66 (bron: VOX), wel eens bij de vooruitstrevendheid van de meeste communicatieprofessionals kunnen passen. Actualiteit en meegaan met de ontwikkelingen zijn een onmisbaar onderdeel van het communicatievak. Zeker als het gaat om PR en social media. De meeste communicatieprofessionals proberen graag hippe tools en gadgets uit, en werken graag voor startups.

Daarnaast zie ik wel gelijkenis tussen het centrumlinkse en liberale karakter van D66 en dat van de communicatieprofessional. De communicatieprofessional is creatief en werd door CommunicatieOnline al eerder omschreven als een ‘idealist. Deze kenmerken passen volgens mij wel bij een (gedeeltelijk) linkse partij. Ook heeft de communicatieprofessional, in ieder geval bij Wisse Kommunikatie, een sterke eigen mening, wat weer aansluit bij het liberale karakter van D66. 

Om dieper in te kunnen gaan op de voorkeur van de communicatieprofessional voor een politieke partij, moeten we uitgebreider onderzoek doen. De communicatieprofessional kan in ieder geval gerust zijn; D66 en de VVD, en misschien ook wel GroenLinks, zullen deel uit maken van het nieuwe kabinet.

(Collega Margaux Smeets schreef ook een blog rondom het thema ‘Tweede Kamerverkiezingen’.  Ze maakte een analyse over het gebruik van sociale media tijdens de Tweede Kamerverkiezingen 2017.) 

Hanneke van Heijster

      Laat uw reactie achter