Nieuws en blogs

Zoekmachinereputatiemanagement: wat kunnen mensen over jou vinden?

Voor het inwinnen van informatie is het web al jaren de belangrijkste bron. En die bron wordt dagelijks zeer ruimhartig bijgevuld door de miljarden gebruikers. De hoeveelheid webpagina’s is inmiddels dusdanig groot dat het haast ondoenlijk is snel de gewenste informatie boven tafel te krijgen zonder een zoekmachine. De bekendste en meest gebruikte is natuurlijk die van Google, met naar schatting 63.000 zoekopdrachten per seconde. Daarmee is Google ook een van de meest invloedrijke bedrijven geworden. Niet alleen vanwege zijn innovaties en zijn enorme financiële slagkracht, maar meer nog vanwege zijn slimme algoritmes, waarmee het bedrijf bepaalt wat wij als ‘waarheid’ te zien krijgen.

Crisis? Geen probleem als je goed bekend staat

Een van de pijlers van Wisse Kommunikatie is crisiscommunicatie. Bij het communicatief afhandelen van een crisis draait het niet zozeer om de vraag wat er gebeurd is als wel om de vraag hoe de desbetreffende organisatie ermee omgaat. Met als belangrijke vraag: wat vindt men over je bedrijf als men zich over de crisissituatie informeert? Vindt men dan een organisatie die – net als alle andere organisaties - wel eens fouten maakt en daar transparant over communiceert en de verbetertrajecten inzichtelijk maakt? Of een organisatie die - net als alle andere organisaties - wel eens fouten maakt en vervolgens rookgordijnen optrekt, excuses verzint en zondebokken aanwijst?

Als een organisatie of een persoon over een slechte zoekmachinereputatie beschikt, oftewel negatief naar boven komt in Google, kan dit de crisis logischerwijs vergroten. Koppen die beginnen met ‘Alweer een incident bij…’ zijn dan niet denkbeeldig. Niet alleen de aanwezigheid van negatieve berichten werkt een crisis in de hand, maar ook het ontbreken van positieve of neutrale resultaten kan nadelig werken. Want als men je nog niet kent, als je je imago niet voldoende hebt uitgedragen, dan verzint men zelf wel een beeld bij je organisatie. En dat is doorgaans niet het beeld dat jij voor ogen hebt…

Het is dus zaak om aandacht te besteden aan je online reputatie en te zorgen dat een zoekopdracht naar jou zo veel mogelijk positieve berichten oplevert. Dat heb je helaas niet helemaal zelf in de hand; welke resultaten een zoekmachine weergeeft voor een bepaalde zoekopdracht wordt bepaald door algoritmes. We kunnen geen invloed uitoefenen op de algoritmes zelf. Wel kunnen we inspelen op de manier waarop deze algoritmes bepalen wat geschikte resultaten zijn. Een bedrijf als MediaMaze is daar zeer bedreven in. Mediamaze gebruikt verschillende methodes om te zorgen dat negatieve berichtgeving in zoekmachines naar de achtergrond verschuift.

Negatief nieuws verdring je met positief nieuws

Google onthoudt nagenoeg alles, ga daar maar vanuit. Het laten verwijderen van negatieve zoekresultaten is alleen in specifieke, ernstige gevallen mogelijk met tussenkomst van een rechter. Dit vergeetrecht, het “Right To Be Forgotten” heeft dus slechts een beperkte scope. In de meeste gevallen zullen negatieve resultaten voornamelijk verdrongen moeten worden door andere resultaten die Google als beter interpreteert en die dus hoger in de ranking komen. Dat deze insteek werkt, blijkt wel uit onderzoek dat aantoont dat zoekresultaten die buiten de eerste resultatenpagina vallen zelden door iemand worden gezien. De meeste mensen kijken alleen naar de eerste tien hits, slechts 15% zoekt verder. Het creëren van nieuwe, betere content is dus een belangrijk onderdeel van het creëren van een goede zoekmachinereputatie.

De algoritmes van Google houden bij het bepalen van de waarde van een zoekresultaat onder meer rekening met de hoeveelheid links die ernaar verwijst, het aantal bezoekers en de recentheid. Populaire nieuwswebsites scoren daarom over het algemeen hoog in Google, hetgeen betekent dat een positief of neutraal nieuwsbericht op een van deze sites kan bijdragen aan het terugdringen van eerdere vervelende resultaten.

Toch zijn het in het online landschap niet per definitie de grote nieuwsmedia die de ranking beheersen. Een zoekmachine als Google houdt namelijk ook rekening met de locatie van het nieuws. Hierdoor kan soms een kleiner, lokaal medium toch als hoger zoekresultaat worden weergegeven dan een groter landelijk medium. Sterker nog, Google telt bijna alles wat we online doen, en alles telt in meerdere of mindere mate mee. Honderden kenmerken worden meegenomen. Welke sites bezoekt de gebruiker, hoe lang blijft hij daar, welke berichten ontvangen likes, hoeveel tijd besteedt hij aan het lezen, noem maar op. Op basis daarvan wordt informatie gefilterd en gerangschikt. Wij bij Wisse Kommunikatie zijn ons hiervan bewust en kijken steeds kritisch naar wat Google ons voorschotelt, onder het motto ‘Google weet heel veel, maar niet alles’. Dus zoeken we onze informatie ook wel eens via andere browsers, schatten we zelf de impact in van bepaalde berichten aan de hand van een online monitoring tool als OBI4Wan, of bellen we gewoon even met een journalist of vakspecialist.

Wil je graag meer weten over dit onderwerp of lijd je op dit moment onder een negatieve zoekmachinereputatie? Bij Wisse Kommunikatie zijn we je graag van dienst of we helpen je met de juiste mensen in contact te komen.

      Laat uw reactie achter