Nieuws en blogs

Employer Branding vaker ingezet voor werving dan voor behoud van personeel

Uit een internationaal onderzoek blijkt dat bedrijven met name investeren in Employer Branding om nieuw personeel te werven en niet zozeer om de medewerkers voor het bedrijf te behouden. Slechts een kleine 40% van de respondenten zet Employer Branding-campagnes in voor personeelsretentie en het vergroten van medewerkersbetrokkenheid. Het onderzoek werd uitgevoerd als voorbereiding op een themabijeenkomst van Young PR Professionals van de Worldcom PR Group, ’s werelds grootste netwerk van onafhankelijke PR-bureaus.

83% van de bedrijven met een tekort aan arbeidskrachten zet Employer Branding in. Het gebrek aan medewerkers met specifieke competenties blijkt het hoogst in de IT sector. De respondenten, waaronder  communicatiebureaus (44%), bedrijven (33%) en journalisten (23%), zijn afkomstig uit 13 landen en halen de gewenste skills in huis met social media en online adverteren. Ook carrière-websites en evenementen zijn veelgebruikte tools. Slechts 40% focust zich met Employer Branding campagnes ook op het creëren van loyaliteit en het behoud van huidige medewerkers.

Slechts 40% van de bedrijven schakelt regelmatig communicatiebureaus in bij Employer Branding-vraagstukken. Volgens de bureaus kunnen deze campagnes echter meer opleveren dan enkel het aantrekken van nieuw personeel. “Met de juiste aanpak van de communicatie is het mogelijk een aantrekkelijke bedrijfscultuur te creëren en bij te dragen aan medewerkersbetrokkenheid”, zegt Serge Beckers, Managing consultant bij Wisse Kommunikatie en partner van de Worldcom PR Group. “Veel bedrijven en organisaties zijn erbij gebaat dat we de communicatie omtrent het werkgeversmerk opnieuw tegen het licht houden en medewerkers activeren als merkambassadeurs.”

Google, Starbucks, Nokia, GE en Prezi worden gezien als boegbeelden voor Employer Branding. Verder toont de survey aan dat journalisten (90%) het onderwerp beschouwen als een uiterst actueel thema. Dit onderstreept de mogelijkheden voor bedrijven om verder te denken dan alleen recruitment en in de volle breedte over Employer Branding-inspanningen te communiceren.

----------------------------

Noot voor de redactie
Neem voor meer informatie over het onderzoek contact op met Petra den Besten, telefoon: 026-4431523 of per e-mail: petra.den.besten@wisse-worldcom.nl.
Voor meer informatie over de Worldcom PR Group kunt u vragen naar Serge Beckers via 026-4431523 of per e-mail: info@wisse-worldcom.nl.

Over Wisse Kommunikatie
Wisse Kommunikatie is een adviesbureau gespecialiseerd in corporate communicatie en public relations gevestigd in Arnhem. Sinds de oprichting in 1982 werkt Wisse Kommunikatie voor tal van internationale opdrachtgevers in de gezondheidszorg, farmacie, ICT, chemie, de automotive sector en de bouw. Wisse Kommunikatie is partner van de Worldcom Public Relations Group, het grootste netwerk van onafhankelijke PR-adviesbureaus ter wereld. Kijk voor meer informatie op www.wisse-worldcom.nl.

Over de Worldcom Public Relations Group
De Worldcom Public Relations Group, opgericht in 1988, is met 2000 werknemers bij 143 partners in 115 steden het grootste wereldwijde netwerk van onafhankelijke PR-bureaus. In 2013 realiseerde de Worldcom Group een omzet van US$ 343 miljoen bij 3.286 opdrachtgevers. Zo’n 80 bureaus werkten nauw samen aan 90 gezamenlijke accounts.

Via de Worldcom PR Group krijgen klanten toegang tot de expertise van ervaren PR-professionals die de taal, cultuur en gewoonten begrijpen van de omgeving waarin zij werken. In Nederland wordt de Worldcom Group vertegenwoordigd door Wisse Kommunikatie en IvRM. Meer informatie over de Worldcom PR Group vindt u via www.worldcomgroup.com,www.worldcomemea.com,www.facebook.com/worldcompr en www.linkedin.com/company/worldcom-public-relations-group.