Nieuws en blogs

PR meets Employer Branding

Communicatie-gerelateerde professies kruipen naar elkaar toe. Dat stelt ons voor nieuwe uitdagingen. De samenwerking tussen HRM en communicatie – bijvoorbeeld - fascineert ons net zozeer als het gebrek eraan. Deze afdelingen werken vaak langs elkaar heen, terwijl er met een goede afstemming veel voordeel te behalen valt. Deze synergie geldt niet alleen voor interne communicatie en HR-vraagstukken - zoals het informeren van medewerkers, het creëren van betrokkenheid en het behouden van talenten - maar ook voor externe zaken zoals recruitment, branding en mediarelaties. En dit is waar PR en Employer Branding elkaar ontmoeten. Twee consultants van Wisse Kommunikatie reisden af naar Boedapest om daar samen met collega’s van de Worldcom Public Relations Group verder in te duiken.

Worldcom Youth Meeting

Onlangs vond namelijk de jaarlijkse Youth Meeting in Boedapest plaats. Twintig junior en medior consultants uit tien Europese landen kwamen samen om praktijkervaringen, ideeën en strategieën uit te wisselen. Het thema dit jaar was Employer Branding. We zien namelijk een groeiend aantal aanvragen voor EB-campagnes bij PR-bureaus, vooral in de sectoren IT, engineering en industrie, waar een grote schaarste aan jong gekwalificeerd personeel ontstaat.

Employer Branding is kort door de bocht en voorbijgaand aan de vele, verschillende definities en de vage grenzen van het vakgebied, het promoten van je werkgeversmerk. Een sterk werkgeversmerk zorgt intern voor gemotiveerde medewerkers en extern voor aantrekkingskracht voor toekomstige medewerkers. Maar een authentiek employer brand heeft ook een positief effect op je business brand, en andersom vergroot een sterk business brand de aantrekkelijkheid voor medewerkers.

Wat PR kan betekenen voor EB

Je bent zo sterk als je zwakste schakel. Dus vergeet niet de eigen medewerkers als de meest invloedrijke merk-ambassadeurs. PR-bureaus kunnen adviseren over invalshoeken waarmee publiciteit gegenereerd wordt voor een werkgeversmerk. De meest gebruikte tools zijn social media-campagnes, evenementen en zichtbaarheid in geprinte media door middel van free publicity en advertenties. Belangrijk is wel eerst focus aan te brengen en te plannen: wat zijn de kernwaarden van je bedrijf, met welke kwaliteiten wil je geassocieerd worden en wie wil je bereiken? Dit is de basis voor consistente content die resoneert. En nu niet bij een journalist maar bij een (toekomstige) medewerker. Want we zijn allemaal gewoon mensen die geïnspireerd willen worden en ons enthousiasme of ongenoegens over een merk delen op verjaardagen, toch…?

IMG_6433_640.png