Beleid voor het gebruik van AI
Kunstmatige intelligentie (AI) is een onderwerp dat het publieke en sectorspecifieke debat sterk vormgeeft. Het gebruik van AI-tools in het dagelijks werk biedt over het algemeen kansen, maar kent ook risico’s. Het verandert werkprocessen, de kwantiteit en de kwaliteit van de output. Bij Wisse Kommunikatie ligt onze focus op innovatie, in alle verschijningsvormen. We leveren hoogwaardige diensten die onze opdrachtgevers helpen slagen en die waarde toevoegen aan hun bedrijf. Met deze missie in gedachten, werken we voortdurend aan het verbeteren van onze bedrijfsprocessen en is het gebruik van AI voor dagelijkse taken goedgekeurd door het management. Zonder de risico’s te bagatelliseren of verwaarlozen, geloven we dat het gebruik van AI ons zal helpen onze opdrachtgevers nog beter te ondersteunen en nog betere resultaten voor onze opdrachtgevers te behalen.
Als praktische basis voor het gebruik van AI heeft Wisse Kommunikatie zich gecommitteerd aan deze richtlijn. Het beleid beschrijft de specifieke vereisten waaraan ons team moet voldoen bij het werken met AI-technologie, hetzij voor intern gebruik, bij externe communicatie of bij het werken namens opdrachtgevers. De richtlijn is gebaseerd op regels over het gebruik van AI in PR zoals die zijn opgesteld door ons Duitse partnerbureau HBI, dat de richtlijnen van de Duitse Raad voor Public Relations (DRPR), het orgaan voor vrijwillige zelfregulering van PR-specialisten in Duitsland, als uitgangspunt gebruikte. Daarnaast zet Wisse Kommunikatie zich in voor het verantwoorde gebruik van AI dat ethische richtlijnen volgt.
Toepassingsgebied
Dit beleid is van toepassing op het gebruik van AI door alle personen die bij Wisse Kommunikatie werken, inclusief werknemers op alle niveaus, management, stagiaires, etc. Het gebruik van AI heeft betrekking op verschillende gebieden, zoals ondersteuning voor onderzoek, onderwerpidentificatie, het maken en verspreiden van content, gegevensanalyse en -distributie, evaluatie en classificatie.
Ons beleid
Van alle medewerkers wordt verwacht dat zij de onderstaande praktijken volgen bij het werken met AI-technologieën. Er kunnen disciplinaire maatregelen worden genomen tegen elk teamlid dat dit beleid schendt.
Wij beschermen persoonlijke informatie
Persoonlijke gegevens mogen over het algemeen niet in AI-tools worden ingevoerd. Alle principes van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) moeten worden nageleefd. Dit geldt zowel voor informatie over opdrachtgevers als voor medewerkers van Wisse Kommunikatie.
Wij beschouwen menselijk toezicht en controle als verplicht
AI-tools kunnen bijvoorbeeld grotendeels geautomatiseerde redactionele content maken in de vorm van tekst, beeld, geluid en video. Het wordt steeds moeilijker voor ontvangers om te herkennen in welke mate deze met AI-ondersteuning zijn gemaakt.
- Wisse Kommunikatie gebruikt AI alleen onder menselijk toezicht.
- Het gebruik van AI is een aanvulling op mensenwerk.
- De verantwoordelijkheid voor alle content die (mede) is gegenereerd met behulp van AI, ligt altijd bij een echte persoon.
- Wij respecteren de menselijke autonomie en de prioriteit van menselijke beslissingen.
- Bronnen die door AI worden aangeleverd, worden gevalideerd op hun nauwkeurigheid.
- AI-resultaten moeten altijd worden geverifieerd voordat ze met opdrachtgevers worden gedeeld.
- Als AI-tools worden gebruikt om documenten te vertalen of te transcriberen in andere talen, worden deze gevalideerd door een medewerker van Wisse Kommunikatie voordat de vertaling/transcriptie wordt gepubliceerd/verwerkt.
We gebruiken AI op een verantwoorde en ethische manier
- Wisse Kommunikatie geeft aan wanneer door AI gegenereerde content een reproductie of representatie lijkt te zijn van de realiteit uit het verleden of heden (bijv. foto’s).
- We gebruiken AI-software waarvan de toepassing ethisch te rechtvaardigen is in termen van rechtvaardigheid, eerlijkheid, respect, gelijkheid, diversiteit etc.
- AI wordt nooit gebruikt
- om deep fakes te creëren om het publiek te manipuleren
- om misinformatie of desinformatie te creëren of verspreiden
- om beslissingen te nemen op het gebied van HR die van invloed kunnen zijn op individuen (bijv. voor wervingsdoeleinden)
- om de stem of stijl van een echte persoon te imiteren die geen werknemer of opdrachtgever van Wisse Kommunikatie is. Uitzonderingen zijn mogelijk na voorafgaande afspraak, maar in ieder geval is de kennis en schriftelijke goedkeuring van de betrokken persoon verplicht
- om een voice-over te corrigeren, tenzij schriftelijk overeengekomen met de betreffende spreker
- De content die door AI-tools wordt gemaakt, wordt altijd door mensen beoordeeld om ervoor te zorgen dat vooroordelen worden geïdentificeerd.
- Teamleden zijn altijd verantwoordelijk voor de “uiteindelijke menselijke beslissing”.
Wij staan open voor AI en we stimuleren samenwerking
- Onder voorbehoud van de bovengenoemde punten staat Wisse Kommunikatie over het algemeen open voor het gebruik van AI.
- Als een AI-systeem interne processen ondersteunt of ons helpt om onze opdrachtgevers beter te bedienen, maken we van deze mogelijkheid gebruik.
- Als een opdrachtgever AI uitgebreider wil gebruiken dan Wisse Kommunikatie voorstelt, bespreken we de risico’s in een uitgebreid overleg en wegen we deze af tegen de voordelen.
- Als een opdrachtgever, partner, dienstverlener of andere derde partij speciale verzoeken of benaderingen doet voor het gebruik van AI vóór het sluiten van een contract, die aanzienlijk afwijken van de manier waarop Wisse Kommunikatie AI gebruikt of in de loop van de tijd en technische vooruitgang AI zal gebruiken, behoudt Wisse Kommunikatie zich het recht voor om hiermee rekening te houden bij het opstellen van contracten en om eerder ingediende aanbiedingen te wijzigen.
- Mocht een opdrachtgever, partner, dienstverlener of derde partij na het sluiten van een contract, d.w.z. in een lopende contractuele relatie, speciale wensen of benaderingen voor het gebruik van AI introduceren die sterk afwijken van de manier waarop Wisse Kommunikatie AI gebruikt of in de loop van de tijd en technische vooruitgang zal gebruiken, dan behoudt Wisse Kommunikatie zich het recht voor om de bestaande contracten samen met de opdrachtgever, partner, dienstverlener of derde partij aan te passen of, indien nodig, te beëindigen.
- Wisse Kommunikatie zal haar opdrachtgevers ondersteunen bij de voorbereiding op AI door op verzoek haar kennis te delen. Wisse Kommunikatie helpt op verzoek ook bij de praktische toepassing van AI.
- Wisse Kommunikatie stemt in ieder geval niet in met het niet-ethische gebruik van AI.
We zetten ons in om de processen die bij Wisse Kommunikatie worden gebruikt om met AI om te gaan, voortdurend te controleren. Vanwege de dynamiek die kenmerkend is voor AI-toepassingen zal Wisse Kommunikatie haar standpunt over het gebruik van AI blijven beoordelen en haar beleid indien nodig herzien. Actuele debatten en regelgeving van andere partijen (bijv. Europese Unie, Ethische Raad) zullen in overweging worden genomen, evenals de ervaringen van ons bureau met AI. We beschouwen het uitwisselen van ervaringen met onze klanten en derden als fundamentele bouwsteen voor de manier waarop AI op de lange termijn in het agentschap moet worden geïntegreerd. Om gelijke tred te houden met de nieuwste ontwikkelingen zal Wisse Kommunikatie deelnemen aan AI- en ethische opleidingen die ons voorbereiden op de nieuwe taken die voor ons liggen.
Als u vragen, zorgen of suggesties hebt met betrekking tot het gebruik van AI-technologie bij Wisse Kommunikatie, kunt u contact met ons opnemen via info@wisse-worldcom.nl.