Onderzoek van IDC, uitgevoerd in opdracht van ServiceNow, toont een direct verband aan tussen de wendbaarheid van een organisatie en verbeteringen in klantloyaliteit, talentbehoud en time-to-market
Amsterdam – Bijna driekwart (72%) van de leidinggevenden en 90% van de CEO’s in Europa geeft aan dat de wendbaarheid van een organisatie cruciaal is voor het verbeteren van bedrijfsresultaten en het realiseren van groei. Velen overschatten echter hun capaciteiten op dit vlak, zo blijkt uit onderzoek van ServiceNow, het toonaangevende digitale workflowbedrijf dat werk beter laat werken voor mensen.
Het onderzoek onder 873 senior beslissers binnen grote bedrijven in Europa nam de wendbaarheid van organisaties onder de loep, op basis van een speciaal hiervoor ontwikkeld beoordelingsmodel waarmee de mate van wendbaarheid kan worden bepaald. Meer dan de helft van de Europese bedrijven beschouwt zichzelf als zeer of extreem wendbaar. Het onderzoek laat echter zien dat de meerderheid van de bedrijven nog aan het begin staat van hun transitie naar een wendbare organisatie.
IDC heeft een model ontwikkeld om de voortgang te meten aan de hand van vijf typen organisatorische wendbaarheid – leiderschap, structureel, proces, portfolio en technologie. Dit model toont aan dat slechts één op de vijf (21%) bedrijven beschikt over de hoogste twee wendbaarheidniveaus: ‘synchronized’ of ‘agile’. Bijna de helft (45%) van de bedrijven valt onder de categorie ‘in motion’ en is daarmee halverwege hun overgang naar een wendbare organisatie. 34% van de bedrijven bevindt zich zelfs op de laagste twee niveaus ‘static’ of ‘disconnected’.
“Hoewel weinig organisaties wendbaarheid volledig omarmd hebben, is de noodzaak om wendbaar te worden nog nooit zo duidelijk geweest. Het gaat niet alleen om overleven. Het draait ook om succesvol zijn, en om dat te bereiken moeten bedrijven de cyclus van gelijke tred doorbreken om sneller te veranderen,” legt Phil Carter, IDC Chief Analist Europe, uit. Hij voegt toe: “Om te weten waar je heen moet, moet je eerst weten waar je nu staat en zelf de route richting wendbaarheid bepalen.”
Wendbaarheid biedt voordelen
De bedrijven die gecategoriseerd zijn als ‘agile’ of ‘synchronized’, hebben duidelijke voordelen. In de twee hoogste niveaus geeft bijna twee derde (65%) van de leidinggevenden aan te herstellen of weer te werken aan groei, tegenover iets minder dan één derde (30%) van de leiders in de laagste niveaus.
”Wendbaarheid wordt al lange tijd gezien als een factor voor succes. Bedrijven kunnen zich hierdoor namelijk organiseren op een manier waarbij efficiëntie en aanpassingsvermogen centraal staan,” aldus Chris Pope, VP Innovation bij ServiceNow.
“Het onderzoek laat een duidelijk verband zien tussen wendbaarheid en tastbare bedrijfsresultaten. Dit is cruciaal voor bedrijven die actief zijn in de dynamische COVID-economie. Van klantervaring tot time-to-market, we kunnen nu daadwerkelijk het verband aantonen tussen vergevorderde wendbaarheid en betere bedrijfsresultaten.”
Klantrelaties opbouwen
De winst die wendbare bedrijven behalen gaat verder dan de voordelen in termen van budget en omzet. Zo presteert meer dan de helft (53%) van de agile bedrijven uitstekend op het gebied van klantervaring, vergeleken met minder dan één vijfde (16%) van alle organisaties bij elkaar.
Dit succes is het resultaat van flexibele bedrijfsmodellen waardoor bedrijven snel kunnen inspelen op klantvoorkeuren en voortdurend feedback kunnen verwerken.
Dit vergroot de algehele klanttevredenheid en loyaliteit. Deze hoge mate van klantervaring kan ook het gevolg zijn van tevreden en kundig personeel. Het onderzoek toont aan dat agile bedrijven het marktgemiddelde met 10% overtreffen als het gaat om het aantrekken en behouden van talent.
Sneller de markt bereiken
Het vermogen om besluitvorming en budgetplanning te versnellen kan organisaties de mogelijkheid bieden om nieuwe oplossingen sneller en effectiever te ontwikkelen.
Iets minder dan de helft (47%) van de agile organisaties beschouwt zichzelf als de beste in time-to-market, vergeleken met een gemiddelde van 13% van alle Europese bedrijven. Daarnaast rapporteerde meer dan één derde (36%) van de agile bedrijven een uitstekende marktprestatie, gemeten in marktaandeelwinst, vergeleken met een Europees gemiddelde van 15%.
Vooruitgang boeken
“Wendbaarheid is geen eindbestemming, het is een reis,” zegt Chris Pope, VP Innovation bij ServiceNow. “De meerderheid van de Europese bedrijven loopt niet voor of achter, maar bevindt zich in de middenmoot. Ze zijn begonnen, maar hebben er nog niet het maximale uitgehaald. Aangezien slechts één op de vijf Europese bedrijven zich op dit moment in een vergevorderd stadium van de transitie bevindt, is er een enorm potentieel om elk onderdeel van hun organisatie wendbaar te maken.”
Pope vervolgt: “Door samen te werken met experts die kunnen laten zien hoe ze dit potentieel kunnen benutten en een duurzame, wendbare infrastructuur kunnen bouwen, zijn bedrijven klaar voor toekomstige uitdagingen. Daarnaast hebben ze het vermogen tot veerkracht om zo weer met vertrouwen te kunnen groeien.”
Onderzoeksmethodologie
ServiceNow en zijn partner, IDC, hebben 873 leidinggevenden ondervraagd over de mate waarin zij hun bedrijf wendbaar vinden en de maatregelen en processen die ze benutten om hun reis naar wendbaarheid te ondersteunen.
De respondenten kwamen uit 10 verschillende Europese landen en vertegenwoordigden vijf sectoren. De deelnemende respondenten waren afkomstig uit de IT en de Line of Business (LoB). Zij zijn op basis van een screeningsvraag als beste gekwalificeerd om vragen te beantwoorden over de algemene bedrijfsstrategie. Dit betekent dat de respondenten voornamelijk senior beleidsmakers waren die deelnemen aan de besluitvorming of kennis hebben van de bedrijfsstrategie.
Onderzochte landen: UK & Ierland, Frankrijk, Duitsland, Scandinavië (Zweden en Denemarken), Benelux (België en Nederland), Italië en Spanje. Onderzochte sectoren: financiële dienstverlening, overheid, gezondheidszorg, maakindustrie en telecommunicatie & media.
*Wendbaarheidsstadia
- Static: Organizations that are fixed in their organigram, strategy, and budgeting cycles. Leadership does not show interest in an agile culture and provides limited support for collaboration. Processes are not standardized or documented. Red tape prevents departments from innovating, so product development is slow and incremental. The technology stack is deeply anchored to on-premises legacy systems and there is no automation or custom software development strategy.
- Disconnected: Organizations where collaboration is praised but leadership prefers predictable structures. Leadership invests to react when it sees bottlenecks. Organizational structures are stable, with collaboration encouraged at BU level. Standardized business processes are siloed in functions (e.g., finance, HR). New offerings are launched irregularly based on unstructured market insights. The technology architecture highlights “islands of innovation” in the cloud, which aren’t always linked to “core” systems. Automation is in place in some parts of the IT function only.
- In motion: Organizations where leadership reviews strategy and budgets on a fixed and recurring schedule. Knowledge sharing is widely encouraged, and teams are defined across products and services. Standardized processes flow between departments and are documented. New products are launched frequently but slowly, incorporating customer inputs. A “side-car model” characterizes the technology architecture with advanced digital platform coupled with a traditional “core.” Business automation is applied to some key internal processes.
- Synchronized: Periodic insights support frequent reviews of the strategy and budgets of these organizations. New initiatives are easily funded and “failed fast.” Leadership has implemented some integration of operational and strategic agility. Teams bring together diverse expertise and are measured on key behavioral indicators (KBIs). Real-time information exchange enables process handovers between functions. A fail-fast culture for product or service delivery is emerging. Mid-managers are encouraged to rethink staffing and processes. The digital platform and the integrated “core” coexist and continuously communicate. Business automation is applied across teams.
- Agile: Organizations where leadership constantly redefines budgets and strategy to drive innovation. An “open” workforce can be expanded to contractors, partners, and so on, depending on contingent needs and emerging skills gaps. Servant leadership invests in autonomous organizations where teams are self-formed and autonomously ruled. Robust knowledge sharing overcomes corporate boundaries, extending to the ecosystem. Processes are digitized and automated to enable self-service. Product development leverages a network of suppliers, academia, partners, and competitors. Sophisticated automation fluidly shifts from API, RPA, and workflow management as part of an integrated digital platform.