Goede marketing is cruciaal voor bedrijven, dat behoeft geen toelichting. Daarom krijgt Google veel vragen over dit onderwerp. Opvallend is dat vooral vragen worden gesteld over marketingdoelen. In deze blog helpen we Google een beetje en geven we de antwoorden op de vijf meest gestelde vragen over dit onderwerp.
Vraag 1: Wat zijn marketingdoelen?
Eerst een ‘duuuhhh-definitie’: marketingdoelen zijn de doelen voor de marketingafdeling. Ze bepalen dus de resultaten die de marketingafdeling moet behalen. Deze doelen ondersteunen de bedrijfsdoelstellingen, die algemener van aard zijn en die de algehele verwachtingen definiëren in een bepaalde periode. Bijvoorbeeld: “We willen ons marktaandeel volgend jaar met tien procent vergroten.” Bedrijfsdoelstellingen vormen de basis voor alle bedrijfsactiviteiten en beslissingen, en marketingdoelen zijn daar weer een onderdeel van.
Marketingdoelen helpen om de overkoepelende bedrijfsdoelstellingen te realiseren. Bijvoorbeeld: “Door het online marketingbudget met 20 procent te verhogen, willen we ons marktaandeel volgend jaar met tien procent verhogen.” Andere marketingdoelen kunnen het verbeteren van het imago van je bedrijf of organisatie zijn, het versterken van het vertrouwen in je merk of het vergroten van je klantenloyaliteit.
Marketingdoelen kunnen worden verdeeld in kwantitatieve en kwalitatieve doelen. De kwantitatieve doelen zijn objectief meetbaar en zijn gebaseerd op getallen, hetgeen de uiteindelijke verificatie van de resultaten zeer eenvoudig maakt. Kwalitatieve marketingdoelen, zoals klanttevredenheid of klantentrouw, zijn lastiger te vangen in cijfers. Hoewel je bijvoorbeeld met de Net Promoter Score – waarmee je in kaart brengt hoe waarschijnlijk het is dat iemand je zal aanbevelen bij een vriend of collega – wel een aardig eind komt.
Vraag 2: Hoe definieer ik marketingdoelen?
Het definiëren van je eigen marketingdoelen is een belangrijk proces. Waarbij je eerst je bedrijfsdoelen moet definiëren, omdat marketing nou eenmaal geen doel op zich is. Marketing wordt ingezet om een doel te bereiken. Verder behelzen marketingdoelen acties om te controleren of de doelen na een bepaalde periode zijn bereikt. Bij het definiëren van de doelen moet je dan ook eerst zowel je beginwaarde als de streefwaarde helder hebben.
Ook moet je ervoor zorgen dat de verschillende doelen in lijn met elkaar liggen en niet met elkaar in tegenspraak zijn. Een voorbeeld van een conflicterende doelen zou zijn: “De advertentiekosten moeten met 18 procent omlaag, en de omzet moet met 25 procent omhoog.” In een dergelijk geval moet de directeur prioriteiten stellen, waarbij het belangrijkste doel moet worden nagestreefd.
Vraag 3: Waarom zijn marketingdoelen belangrijk?
Het helder definiëren van marketingdoelen is essentieel voor ieder bedrijf. Als het doel is om “het marktaandeel tegen het einde van het jaar met 5 procent te vergroten”, is aan het einde van het jaar perfect duidelijk of het doel bereikt is. Als het doel echter vager geformuleerd wordt, bijvoorbeeld als “het vergroten van het marktaandeel”, is het nog maar de vraag wat je met de uitkomst kunt.
In dit verband is het ook belangrijk om tussentijdse doelen overeen te komen; dit maakt het mogelijk om het succes stap voor stap te volgen en waar nodig bij te sturen.
Vraag 4: Wat is de SMART?
“We moeten de klanttevredenheid verhogen” is geen goed gedefinieerd marketingdoel, dat zal iedereen wel aanvoelen. Om doelen wel nauwkeurig te definiëren, komt het acroniem SMART van pas, dat een praktische en doelgerichte methode in zich herbergt om doelen te ontwikkelen die zinvol, haalbaar en controleerbaar zijn.
Binnen dat acroniem staat S voor specifiek. Het doel moet zo specifiek en eenduidig mogelijk zijn. Bijvoorbeeld: we moeten de tevredenheid van onze nieuwe klanten vergroten.
M staat voor meetbaar. Het doel moet altijd meetbaar zijn.
In ons voorbeeld: we moeten de tevredenheid van onze nieuwe klanten verhogen van 70 procent naar 82 procent.
A staat voor acceptabel. Bijvoorbeeld: om de meest tevreden klanten in onze branche te hebben, moeten we de tevredenheid van onze nieuwe klanten verhogen van 70 procent naar 82 procent.
R staat voor relevant. Er moet voor gezorgd worden dat het doel kan worden bereikt met de beschikbare middelen. Niettemin moeten de doelstellingen ambitieus zijn.
T staat voor tijdgebonden. De doelen moeten op een nauwkeurig bepaald tijdstip worden bereikt. Om ons voorbeeld compleet te maken, zou dit betekenen: om het bedrijf te worden met de hoogste klanttevredenheid in onze branche moeten we de tevredenheid van onze nieuwe klanten op 31 december 2020 verhoogd hebben van 70 procent naar 82 procent.
Vraag 5: Hoe bereik ik mijn marketingdoelen?
De volgende stap is het succesvol implementeren van de marketingdoelstellingen. Het is zinvol om een marketingstrategie uit te werken voor die implementatie. Welke strategie geschikt is voor jouw bedrijf hangt natuurlijk mede af van het budget en de doelgroep.
De marketingstrategie dient als een duidelijke route naar het doel. Het is heel belangrijk om duidelijke tussentijdse doelen te stellen, om het succes van de maatregelen continu te kunnen volgen en indien nodig tegenmaatregelen te kunnen nemen. Vooral voor kleine bedrijven wordt aanbevolen om niet te veel marketingdoelen tegelijk te stellen, maar om zich op enkele te concentreren.
Mocht jij nog meer marketingvragen hebben, bijvoorbeeld hoe marketing en PR optimaal samenwerken, dan Google gewoon even op de termen ‘Wisse’ en ‘Kommunikatie’. Dan kom je uit bij een partij die je daar alles over kan vertellen.