De ‘waterstofmolen’ van het Nederlandse bedrijf Hygro voert na het eerste kwartaal de innovatieranglijst van PR-bureau Wisse Kommunikatie aan. De waterstofmolen is een windturbine met een geïntegreerde elektrolyser, waarmee ter plekke waterstof wordt gemaakt. Die kan bijvoorbeeld geleverd kan worden aan een waterstoftankstation. Wisse Kommunikatie, een PR-bureau dat zich bezighoudt met technologie en innovatie, startte dit jaar met de ranglijst. De projecten worden door de consultants geselecteerd en krijgen een beoordeling op basis van een aantal criteria dat inzicht geeft in de verwachte acceptatie van de innovatie. Op de plaatsen twee en drie staan een systeem voor spraakgestuurd rapporteren in de zorg en snellaadpalen met een bufferfunctie voor gebieden waar de capaciteit van het elektriciteitsnet te wensen overlaat.
“We houden ons al meer dan veertig jaar bezig met technologie en innovatie in de (auto)mobiliteit, de bouw, de energiesector, de ICT-sector, de industrie en de zorg”, zegt Theo Snijders, managing consultant bij Wisse Kommunikatie. “Vaak zijn we echt verrast over het werk dat in R&D-centra gedaan wordt, het belang daarvan voor de oplossing van problemen en de vele innovaties die nog in het verschiet liggen. We zijn vaak al heel vroeg betrokken bij innovaties die pas later in de acceptatiefase komen. Een voorbeeld is waterstof. Daarover informeerden we de markt twintig jaar geleden al, maar de laatste jaren zie je dat de toepassing in een stroomversnelling raakt. Wij willen graag een bijdrage leveren aan de verbetering van organisaties, mens en maatschappij door de adoptie en de acceptatie van relevante innovaties te stimuleren. Met onze ranglijst, die gekoppeld is aan een wekelijkse blog over een innovatie, hopen we de aandacht op het belang van innovatie te vestigen.” Innovaties zijn overigens niet alleen fysieke producten, maar kunnen ook betrekking hebben op diensten, werkprocessen, concepten en zelfs visie.
“In de innovatieblogs gaan we dieper in op de aard van de innovatie, het probleem dat ze oplost en voor wie ze bedoeld is. Daarnaast bekijken wie er allemaal een rol speelt bij de introductie en acceptatie van de innovatie, welke belemmeringen uit de weg geholpen moeten worden en wat de impact van de innovatie is. In feite staan deze vragen ook centraal bij de projecten die we voor onze klanten uitvoeren. Als deze vragen adequaat beantwoord kunnen worden, is de stap naar een succesvolle communicatie-aanpak niet zo groot meer”, licht Snijders toe.
De innovaties die in de blogs beschreven worden, krijgen een waardering die gebaseerd is op een aantal criteria: de kwaliteit van de innovatie, de urgentie van de probleemoplossing en de kans op brede acceptatie. Daarnaast wordt er een wegingsfactor toegepast, waardoor innovaties met betrekking tot bijvoorbeeld zorg en gezondheid, klimaatbeheersing en duurzaamheid, die een grote impact hebben op de maatschappij, hoger scoren dan innovaties op het gebied van media en IT. “Ons beoordelingssysteem is natuurlijk niet wetenschappelijk onderbouwd en weerspiegelt een beetje onze eigen mening over de prioriteit van innovatie, maar we vinden het leuk om aan het eind van het jaar een winnaar te hebben, die we een leuke award zullen overhandigen.”
De Wisse Innovatieranglijst ziet er als volgt uit:
Innovatie | Score | |
1 | Dotterrobot | 84,46% |
2 | Waterstofmolen | 81,92% |
3 | Spraakgestuurd rapporteren in zorg en welzijn | 79,59% |
4 | Snellaadpalen met bufferaccu’s | 78,39% |
5 | Fysiotherapie en VR | 74,72% |
6 | Algoritme tegen no shows van patiënten | 73,09% |
7 | Waterstof voor de verwarming van woningen | 62,26% |
8 | Recycling en hergebruik van medisch afval | 60,10% |
9 | Swappen van accupakketten van elektrische auto’s | 57,29% |
10 | Haverpoeder – van restproduct naar plantaardige voedingsbron | 54,07% |
12 | Motor voor rolgordijnen | 52,26% |
11 | Toegankelijkheid apps verbeteren | 49,44% |
12 | Het opruimen van landmijnen zonder persoonlijk gevaar | 45,20% |
13 | Fysieke genegenheid op afstand | 8,12% |
De innovatieblogs en de innovatieranglijst zijn te vinden op https://www.wisse-worldcom.nl/nl/category/innovatienieuws/page/2/