Hoewel 2020 ons heeft geleerd dat de realiteit zich lastig laat voorspellen, kunnen we op basis van al gaande ontwikkelingen wel degelijk een voorspelling doen voor volgend jaar. Drie nationale bespiegelingen op drie internationale verwachtingen.
Onze internationale collega’s uit het Worldcom-netwerk werden gevraagd naar hun toekomstbespiegelingen. Hun antwoorden geven een interessant inkijkje in hoe dezelfde ontwikkelingen zich overal ter wereld voordoen, maar ook in de nuanceverschillen die er zijn tussen de verschillende regio’s. In hoeverre zijn de geschetste trends in andere landen ook van toepassing op Nederland? We zochten het voor een aantal trends uit.
De terugkeer van traditionele media?
Corinna Voss van onze Duitse partner HBI verwacht dat traditionele media zoals kranten, radio- en tv-zenders hun comeback zullen maken omdat consumenten op zoek zijn naar betrouwbare nieuwsbronnen in deze tijden van fake news en complottheorieën. Is dit een reële verwachting of meer als een hartenkreet op te vatten? Feit is dat ook in ons land de traditionele media worstelen met de omgang met complotdenkers, aanhangers van alternatieve waarheden en anonieme trollen op social media. Met als tragisch dieptepunt in 2020 het besluit van de NOS om het logo niet meer op hun satelliet- en straalwagens te voeren.
Het probleem is dat media het eigenlijk nooit goed kunnen doen. Neem bijvoorbeeld het groepje demonstranten dat buiten bij het Torentje stond te demonstreren tijdens de televisietoespraak waarin Mark Rutte de strenge lockdownmaatregelen afkondigde. Alle aandacht die aan deze demonstranten werd gegeven, was teveel volgens degenen die weinig ophebben met de ideeën van Willem Engel en consorten. Maar het negeren van hun geluid bevestigde de demonstranten weer in hun gelijk dat de ‘mainstream media’ aan de leiband van de regering lopen. Dezelfde tendens zie je bij iedere gepolitiseerde discussie (en tegenwoordig lijken er geen niet-gepolitiseerde discussies meer te bestaan) – denk aan het verharde debat rondom racisme, gender(on)gelijkheid of het klimaat.
De nuance is hierbij met name op social media vaak ver te zoeken, daarvoor moet je inderdaad bij de kranten, televisiejournaals of het radionieuws zijn. Maar er blijft een groep nieuwsconsumenten bestaan die geen vertrouwen heeft in deze traditionele media en hun informatie elders haalt. Of die groep zich komend jaar meer door de ‘MSM’ zal laten informeren, is dus zeer de vraag. Wat niet wegneemt dat traditionele media hun zoektocht in 2021 voort zullen zetten naar hoe ze om moeten gaan met de kritische geluiden die vooral op Facebook en Twitter klinken.
Fygitaal als nieuwe hybride vorm van PR?
Diego Biasi, oprichter en eigenaar van het Italiaanse BPRESS, voorspelt dat een vermenselijkte vorm van digitaal komend jaar de dienst zal uitmaken. De meeste processen zijn al digitaal gedreven, zijn verwachting is dat digitale tools gekoppeld zullen worden met fysieke aanwezigheid waardoor een nieuwe vorm van PR ontstaat: fygitaal (wat in het Engels overigens beter klinkt: Phygital).
De tendens dat digitale diensten of toepassingen een fysieke evenknie zullen krijgen, klinkt niet onlogisch. Het afgelopen jaar bleek bijvoorbeeld al dat puur online niet altijd als volwaardig alternatief werd gezien toen fysiek onmogelijk werd. Denk aan de lokale boekverkopers die de voorkeur kregen boven de grote, blauwe online boekenwinkel – of aan chef-koks die meer probeerden te bieden dan alleen een afhaalmaaltijd, bijvoorbeeld in de vorm van video’s om inspiratie te bieden, persoonlijk wijnadvies en live kookworkshops.
Een persoonlijke benadering is al een aantal jaar een trend in PR en marketing, de corona-crisis heeft dit alleen maar versterkt – ook, of zelfs júist, omdat het persoonlijke minder goed mogelijk was de afgelopen tijd.
Virtueel verdwijnt niet, maar verandert wel?
Een noodgedwongen oplossing die uitermate praktisch bleek te zijn, zo typeert Ciara Simiele van het Amerikaanse True Digital Communications de overgang van fysieke naar virtuele events. Zij verwacht dat de mogelijkheid om evenementen virtueel te bezoeken zal blijven bestaan, ook wanneer fysieke bijeenkomsten weer toegestaan zijn. Waarbij ze eveneens de verwachting uitspreek dat virtuele evenementen innovatiever en creatiever zullen worden. Een niet heel onbelangrijke toevoeging, want als er iets duidelijk werd tijdens 2020 is het wel dat een virtueel evenement een totaal andere beleving is dan de fysieke variant.
Want minstens zo belangrijk als het inhoudelijke programma van een evenement is de mogelijkheid om met anderen in gesprek te raken en nieuwe contacten op te doen. Er zijn online natuurlijk wel manieren om dit te regelen, maar het is een stuk minder spontaan. En eerlijk gezegd zie ik het niet snel gebeuren dat er een goed online alternatief komt voor de offline netwerkfunctie van het evenement. Dus ja, de virtuele optie zal blijven worden aangeboden, maar ik verwacht dat – zodra het weer even kan – fysieke events in hun oude vorm zullen terugkeren.
Nog meer trends?
Ben je benieuwd naar wat onze internationale collega’s nog meer in hun glazen bol zien? Je kunt alle voorspellingen hier lezen