Het is geen geheim dat Facebook sneller verandert dan ooit tevoren. Van AI-toepassingen zoals chatbots tot het verwerken van populaire trends in stories en in live streaming. Facebook heeft haar mogelijkheden het afgelopen jaar alleen al enorm uitgebreid. De vraag is, kunnen B2B marketeers dit bijbenen?
Het lijkt erop dat ze erg hun best doen. Sterker nog, 42% van de B2B-marketeers hebben plannen om dit jaar nog hun marketingbudgetten te verhogen. Volgens een studie onder 350 B2B-marketeers zal 19% van die budgetten volledig aan sociale media worden besteed.
Voordat je een budget voor B2B marketing bepaalt, moet je er zeker van zijn dat je de juiste slimme strategie bedenkt, met inbegrip van de laatste Facebook updates en trends. Vergeet niet: het begrijpen van zowel de technologie als hoe mensen het medium gebruiken is de sleutel tot het succes van jouw bedrijf op sociale media.
Grote veranderingen in Facebook’s algoritmes
Veel B2B-marketeers hebben een haat-liefde verhouding met Facebook: het platform verandert algoritmes aan de lopende band en de publieke opinie over het platform is langzaam veranderd. En wie geeft ze ongelijk?
De ontwikkeling van Facebook’s algoritme en de populariteit van het medium hebben het platform langzaam tot een ‘pay-to-play’ omgeving gemaakt. Organisch bereik is daardoor geminimaliseerd tot vrijwel niets. Desondanks heeft het platform nog steeds het grootste aantal dagelijkse gebruikers van welk platform dan ook: 2,27 miljard om precies te zijn. Dit aantal maakt dat Facebook een essentiële tool blijft voor het bereiken van een bepaald publiek.
Maar wat kunnen B2B-marketeers doen om deze veranderingen bij te benen? Onze Worldcom-partner True Digital Communications geeft zijn visie op de laatste updates en hoe je daarmee jouw B2B Facebookmarketingstrategie kunt verbeteren.
Betekenisvolle interactie zorgt voor resultaat
Facebook heeft de laatste tijd steeds meer prioriteit gegeven aan “betekenisvolle interactie” met vrienden en familie, in lijn met de beginselen van Facebook: het verbinden van mensen. Het is een poging om het vertrouwen van de gebruikers weer aan te wakkeren. Dit heeft invloed op zowel persoonlijke als zakelijke accounts – wat verklaart waarom je nu altijd je omstreden tante bovenaan je nieuwsfeed ziet staan.
Deze “betekenisvolle interactie” omvat dingen als reacties, emotionele reactie (zoals een hartje of lachebekje), reageren op reacties en het delen van links in Messenger. Als je content deze soort reacties uitlokt, zal Facebook je pagina belonen met een groter organisch bereik. Natuurlijk krijgt de combinatie met betaalde promotie altijd meer aandacht.
Ondertussen worden het aantal likes en het aantal volgers, die voorheen voor organische groei zorgden, steeds minder waardevol.
Ondanks dat de updates van Facebook interactie van gebruikers vooropstellen, is het belangrijk om onthouden dat het algoritme niet zomaar te foppen is. Posts die mensen oproepen of dwingen om te reageren en te delen zullen juist gedegradeerd worden. Probeer in plaats daarvan betrokkenheid te creëren met interessante, relevante content!
Relevantie weegt zwaarder dan frequentie
In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht zorgt een hoge post-frequentie niet voor meer zichtbaarheid. In 2018 postten B2B-marketeers 48% meer content op Facebook, toch zagen ze een afname van 66% in bereik, een afname van 26% in clicks en een afname van 75% in deelacties. Au.
Wat moeten we hiervan onthouden? Betrokkenheid is de sleutel tot online zichtbaarheid. Daarom kan de B2B-industrie kwaliteit niet opgeven voor kwantiteit. Het gaat niet om meer posts in de hoop te worden gezien, maar om het posten van content dat het publiek tot aankopen zet en tot echte merkambassadeurs maakt.
Originele content is koning
Facebook wil dat gebruikers op hun platform blijven. Daarom belonen Facebook’s algoritmes originele content met een groter bereik.
Video’s zijn daarvan een goed voorbeeld. Het posten van video’s op Facebook (in plaats van linken naar een YouTube-kanaal of andere video host) zorgt voor een enorme toename in zichtbaarheid. Tegelijkertijd stelt Facebook je in staat om gemakkelijk ondertitels toe te voegen. Zo bereik je ook gebruikers met je video wanneer ze met het geluid uit door hun nieuwsfeed scrollen.
Met Facebook Video kun je gemakkelijk ondertitels toevoegen, in meerdere talen.
Pro tip: begin niet met het posten van video’s simpelweg omdat video populair is. Het klopt dat mensen meer video kijken dan ooit tevoren, maar niet alle video’s zijn hetzelfde. Een video die relevant is, een interessant onderwerp heeft of informatief is wordt het meest geïnteracteerd en gedeeld.
Facebook heeft ook tools toegevoegd om in betaalde advertenties om leads te genereren. Normaliter gebruiken marketeers advertenties om verkeer naar een landing page te leiden. Met de introductie van Lead Ads laat Facebook je leads binnen het platform zelf werven. Dit stroomlijnt het proces: gebruikers hoeven niet meer doorverwezen te worden naar andere pagina’s waar ze formulieren moeten invullen.
Wanneer je een bericht promoot of plaatst, kun je knoppen toevoegen die doorlinken naar een landingspagina, chatvenster of kortingsactie.
Strategieën die werken
Overweeg met deze recente veranderingen in het achterhoofd de volgende strategieën om het goed te doen bij je publiek op Facebook:
1. Van werknemer tot online ambassadeur: Creëer een cultuur waarbij werknemers trots zijn dat ze onderdeel zijn van de organisatie en op sociale media interactie willen hebben met het merk. Wanneer werknemers actief content van het merk delen in hun netwerk, zorgen ze ervoor dat het merk zichtbaarder wordt en nieuw publiek bereikt. Daarnaast zien anderen de gezichten van het merk. Dit maakt je content authentiek. Naast het streven naar een uitstekende bedrijfscultuur kunnen B2B-organisaties ook content delen die werknemers belangrijk vinden. Bijvoorbeeld met het delen van successen van het team, aandacht voor de manieren waarop werknemers goed doen voor de samenleving of content die de kernwaarden van het bedrijf uitlichten.
2. Facebookgroepen: Voor de B2B-industrie, met veel gespecialiseerde expertise en niches, zijn Facebookgroepen een perfect middel om een actieve en betrokken community op te zetten. Deze onlinegroepen bieden een enorme kans om intellectueel leiderschap met professionals te delen en vertrouwde relaties op te bouwen. Wanneer er een plek is waar mensen vragen kunnen stellen en ervaringen kunnen delen, kun je beter begrijpen welke behoeftes en vragen er zijn. Uiteindelijk kun je hierop inspelen.
3. User-generated content: Sociale media zijn sociaal! Merken hebben geen succes wanneer ze deze platformen gebruiken als eenrichtingsverkeer. Moedig daarom je publiek aan om mee te doen:
- Vraag consumenten om afbeeldingen en video’s te delen. Licht ze uit op je pagina: in je stories of in je nieuwsfeed.
- Moedig klanten aan om hun succesverhalen te delen. Door het delen van de successen van je klanten, laat je zien dat de organisatie zich niet alleen druk maakt om haar eigen succes.
- Creëer posts die veelgestelde vragen beantwoorden. Dit duidt niet alleen op je eigen expertise, maar moedigt anderen ook aan om mee te doen en vragen te stellen.
4. Pay-to-Play: Ondanks dat je gevoel misschien iets anders zegt en wat je ook van Mark Zuckerberg vindt, Facebook en Instagram bieden ongekende kansen in sociale mediamarketing. De platforms geven de unieke kans om op een slimme manier, effectief te adverteren. B2B-marketeers kunnen nu eindelijk de juiste mensen op het juiste moment bereiken. Begin zo:
- Bedenk hoe organische inspanningen kunt vergroten voor je belangrijkste doelgroepen. Het kan een paar euro per bericht zijn of € 50-100 voor specifieke berichten, maar een beetje geld achter de content vergroot het bereik.
- Breid je aangepaste doelgroep uit via de mensen die er het meest toe doen. Denk aan: werknemers, consumenten, de community en prospects.
- Experimenteer met je strategie van betaalde posts en pas deze aan waar nodig. Je hoeft je niet verplicht te voelen nieuwe dingen te moeten proberen.
- En onthoud: de relevantie van je content is de sleutel tot succes. Alleen wanneer je goede content deelt, is het waardevol om geld in betaalde posts te steken.
Wil je meer informatie over sociale mediastrategieën voor B2B-organisaties? We vertellen je graag meer!