Het is meestal het laatste dat je doet – althans, ik – bij het schrijven van een blog of artikel: het zoeken van een bijpassend plaatje. En hoewel er genoeg sites zijn met beeldmateriaal dat je gratis mag gebruiken, zijn er wel wat valkuilen. Hoe voorkom je dat je hier in tuimelt?
Valkuil 1: Dit plaatje komt me bekend voor. Doen!
Heel korte quiz: ken je deze foto?
De kans is tamelijk groot dat je deze vraag bevestigend beantwoordt – deze afbeelding van Unsplash komt namelijk bovengemiddeld vaak langs in allerlei artikelen (en vergeet de powerpoint-presentaties niet). Op zich niet erg, ze kan als een mooie illustratie dienen van een abstract verhaal. Maar origineel? Mwah.
Bovendien loop je het risico dat de afbeelding tegen je gaat werken. Blijkbaar heb je niet de motivatie om net even wat verder te zoeken? Probeer dan ook altijd wat verder te kijken dan de afbeeldingen die je al op zo veel andere plekken gezien hebt.
Valkuil 2: Originele associaties. Volgens de hele wereld.
Laten we wel wezen, we’ve all been there. Je hebt een presentatie gemaakt met daarin een slide waarop je wat nieuwe creatieve ideeën deelt. Het enige dat nog ontbreekt is een afbeelding. Lichtpeertje, kom d’r maar in!
Maar een slide met creatieve ideeën illustreren met een plaatje van een gloeilamp is nou niet bepaald het toppunt van uuhm, creativiteit. Overigens, deze originaliteitsvalkuil is niet exclusief voorbehouden aan de gloeilamp. Denk bijvoorbeeld aan alle nieuwsitems over hackers en cybercrime. Is het jou ook opgevallen dat veel media denken dat een hacker altijd in een hoodie gekleed is (in sommige gevallen gecombineerd met een zonnebril) en in een slecht verlichte kamer naar een computerscherm tuurt met allerlei ingewikkeld ogende codetaal?
Om op te vallen, moet je toch echt iets creatiever zijn.
Valkuil 3: Artistiek. Maar wat is de link?
Tot slot misschien wel de meest herkenbare valkuil: je bent al een tijdje bezig om een treffende illustratie te vinden die én niet teveel voor de hand ligt én niet al door honderden anderen is gebruikt. En welke zoekterm je ook gebruikt, het levert geen bevredigend resultaat op. Je kunt natuurlijk altijd kiezen voor een wat algemener beeld dat ‘gewoon’ mooi oogt, maar het kan voor je publiek in dat geval lastig zijn om de link te leggen met wat je schrijft of presenteert. In dat geval leidt zo’n afbeelding af van je boodschap. Wat heeft bijvoorbeeld de volgende foto te maken met dit verhaal?
Wat kun je in zo’n geval doen? Een mogelijkheid is om te rade te gaan bij een collega, wellicht komt die met een andere zoekterm die wel een geschikt resultaat oplevert. Of gebruik een detail van een foto (wel even dubbelchecken of je het beeld mag bewerken). Daarnaast hebben veel fotosites een ontdek-pagina met een selectie van uiteenlopende, mooie beelden. Dat kan een als een soort out-of-the-box fungeren. En mocht je de skills hebben, dan kun je natuurlijk altijd nog zelf een foto maken.
Sebastiaan Scheepers