De geparafraseerde wet van Murphy luidt: “Alles wat kan misgaan, zal misgaan”. En die wet geldt ook voor de reputatie van jouw bedrijf.
En een bedrijfscontinuïteitsplan volstaat dan niet. Een operationeel crisis- of BHV-plan ook niet. Want je reputatie staat of valt met communicatie. En in crisistijd dus met een crisiscommunicatieplan.
Complicerende factor: het ‘onderdeel reputatie’ staat niet op de agenda van degenen die zich bezighouden met bedrijfsrisico’s. En het managen van bedrijfsrisico’s staat doorgaans niet op de agenda van degenen die het merk en de reputatie van het bedrijf bewaken.
Sterker nog: niemand in jouw bedrijf is volledig eigenaar van jouw reputatie. Je reputatie wordt bepaald door de perceptie die je stakeholders van je bedrijf hebben.
Dus hoe bereid je je dan optimaal voor, in deze wirwar van taken en verantwoordelijkheden? Bijvoorbeeld door iemand van buitenaf naar je bedrijf, je sector, je stakeholders, je verleden en je toekomst te laten kijken en een team te formeren. Dat team is niet vast omlijnd qua namen en zelfs functies (op enkele kernfuncties na), maar wordt per casus aangevuld en opgeroepen.
De volgende stappen zijn cruciaal als je je voorbereidt op een crisis:
- Update alle plannen binnen je bedrijf en stem ze op elkaar af
- Stel een cross-functioneel team samen
- Ontwikkel het crisisplan (zie het intakeformulier in Bijlage 1 – Intake crisiscommunicatie)
- Breng de crisisscenario’s in kaart (download daarvoor Bijlage 2 – Scenario’s)
- Train je team
- Monitor op crises