Corona heeft invloed op alles, dus ook op de journalistiek. Cision zocht uit wat er veranderd is in het wereldwijde medialandschap.
Een tijdje terug publiceerde Cision het rapport 2021 Global State of the Media Report, waarvoor het mediamonitoringbedrijf meer dan 2.500 journalisten wereldwijd bevroeg. En hoewel er geen Nederlandse journalisten zijn benaderd met de vragenlijst, levert het rapport een aantal interessante inzichten op over hoe de journalistiek (en daarmee indirect de PR) is veranderd onder druk van corona – en welke veranderingen ons nog te wachten staan. De opvallendste zaken op een rijtje.
1. Journalisten snakken naar positief nieuws
Nee, 2020 was geen makkelijk jaar. Een jaar van corona, toenemende polarisatie, sociale onrust en een – zo lijkt het – stijgend wantrouwen jegens de media. Meer dan de helft van de respondenten uit het onderzoek geeft aan het gevoel te hebben dat het vertrouwen in de media is afgenomen in het afgelopen jaar. Gevraagd naar wat voor soort nieuws ze meer naar op zoek zijn, antwoordt ruim een derde feel good stories over hoe organisaties en gemeenschappen anderen helpen. Maar wees gerust, ook nieuwe invalshoeken voor COVID-19 gerelateerd nieuws zijn nog steeds welkom bij bijna de helft van de respondenten.
2. Journalisten worden overspoeld met pitches
Niet schrikken, maar meer dan de helft van de ondervraagde journalisten ontvangt per week meer dan 50 pitches van PR-medewerkers. En nog geen kwart van die pitches is relevant volgens bijna 70% van de respondenten. Oftewel, zorg ervoor dat een pitch relevant is en aansluit bij waar de journalist of publicatie over schrijft. Anders is de kans groot dat er direct op de delete-knop wordt gedrukt.
3. De deelfactor wordt steeds belangrijker
Uit het onderzoek blijkt dat journalisten steeds meer druk voelen om verhalen te schrijven die hoge leescijfers halen en veel online verkeer genereren. Kortom, de deelfactor van nieuws wordt steeds belangrijker en speelt dan ook vaker een rol bij de overweging van een journalist of hij een artikel zal wijden aan een bepaald onderwerp.
Opvallend is overigens dat het onderwerp fake news maar zijdelings wordt aangestipt in het rapport, terwijl dat op dit moment toch het grootste hoofdpijndossier is binnen de journalistiek. Maar goed, Cision beoogt met het rapport PR-professionals inzicht te geven in hoe ze media het beste kunnen voorzien van hun nieuws. Fake news maakt daar uiteraard geen onderdeel van uit. Sterker nog, zelfs het bieden van onvolledige informatie of info zonder bron is voor de helft van de journalisten al reden om een PR-pro op een zwarte lijst te zetten.