Zoals veel van onze opdrachtgevers weten, hebben we met zaken als ons crisiscontract, onze media- en gatekeepertrainingen al een aardig aanbod op het gebied van crisiscommunicatie. De activiteit die de meeste impact heeft op de klant is ongetwijfeld onze crisisoefening. Hier komt alle leerstof uit de andere activiteiten samen, want terwijl BHV bezig is met de evacuatie van de LOTUS-slachtoffers melden de journalist en de cameraman zich op de getroffen locatie voor een reportage, doen onze collega’s zich aan de telefoon voor als een kritische journalist, en vliegen de Tweets, Facebook-posts en ‘breaking news’-meldingen in een afgeschermde omgeving naar de communicatieafdeling van de klant.
En op dat laatste gebied hebben we een mooie stap gemaakt, door een dedicated platform voor online media training in gebruik te nemen.
Iedereen die ooit in een crisissituatie verkeerd heeft, weet dat het eerste gevaar op reputatieschade uit de online-hoek komt. Met behulp van de mediatrainer TOM bootsen we de razendsnelle verspreiding van berichten realistisch na, door tijdens een crisisoefening of in een separate training mediaberichten over de crisis te plaatsen op bronnen zoals Twitter, Facebook en nieuwssites als NOS en Telegraaf. De oefenberichten worden gecombineerd met de actuele nieuwsberichten uit de live feeds van een NOS, een Telegraaf, of een vervelende regionale krant, waardoor de oefening nauwelijks van echt te onderscheiden is. De deelnemers aan de training kunnen binnen de beveiligde omgeving direct reageren op de berichten, zoals dit ook in een echte crisissituatie verlangd wordt.
De nieuwe online crisiscommunicatie-training kan tijdens de crisisoefening ingezet worden, maar kan ook als separate training van een dagdeel afgenomen worden.