Ja, we zijn allemaal nog verslaafder geraakt aan onze telefoon. We staan ermee op en we gaan ermee naar bed, onze ogen zijn niet meer weg te slaan van onze displays. Ironisch genoeg vaak om sociale interacties te onderhouden met vrienden, familie of collega’s, of om in hoog tempo snackable content te verorberen en te delen met wie het maar wil zien. Gemiddeld zitten we 98 minuten per dag op social, jongeren tot wel 143 minuten per dag, volgens cijfers van het Nationale Social Media Onderzoek 2020.
Jaar op jaar stijgt het gebruik van social media, waarbij met name WhatsApp, YouTube en Instagram, stuk voor stuk visueel ingestelde media, een flinke groei vertonen. Hoewel een social mediastrategie allang geen trend meer mag heten, valt het me op dat veel merken zich nog lijken te fixeren op Twitter en Facebook. Twitter is al jaren het minst gebruikte social medium van de grote zes en Facebook is weliswaar nog altijd de nummer twee, maar kabbelt al jaren voort en kampt met een steeds ouder wordende demografie. Merken die hun aandacht verleggen naar visuele media moeten echter wel hun content heroverwegen en niet in de makkelijk te ontwijken valkuilen stappen.
Visuele content
Waar Facebook en in mindere mate Twitter zich nog lenen voor stukken tekst, moet dit bij de visuele social media tot het absolute minimum worden beperkt. Dit hoeft geen belemmering te zijn in het overbrengen van een boodschap, merken hoeven alleen maar creatief met de visuele mogelijkheden om te gaan. ‘Een beeld zegt meer dan duizend woorden’ is niet voor niets een tot in den treure uitgekauwd cliché.
Inmiddels zien we dan ook dat merken gebruikmaken van allerlei visuele content, zoals advertenties, video, infobits en graphs, waarmee ze de consument de reclame- of PR-boodschap in hapklare brokken voorschotelen. Gekeken naar de demografie van bijvoorbeeld Instagram, waar jongeren van 11 tot 30 jaar de dienst uitmaken, kan deze boodschap niet informeel genoeg zijn. Vandaar dat er vaak bataljons influencers worden ingevlogen om een merk te promoten, of dat er flitsende foto’s en filmpjes worden gemaakt om de hipheid van het merk uit te stralen. Merken hebben flinke budgetten ervoor over om gezien te worden op Instagram, maar hebben wellicht de meest populaire visuele content nog niet in de vingers: de meme. Begrijp me niet verkeerd, er zijn merken die zich aan memes wagen, maar zelden leidt dat tot een voltreffer.
De meme
Wat is dan een meme? Een meme is niets anders dan een stukje internethumor dat zich via snackable content razendsnel verspreidt. Bijvoorbeeld een bepaalde afbeelding of GIF waarbij telkens een andere catchphrase of grap wordt gebruikt. De afbeelding zelf geeft een bepaalde stemming of gebeurtenis weer en de tekst die erbij wordt gezet plaatst het in context. Een voorbeeld:
Copyright GCF
Memes zijn ook allang geen nieuw fenomeen meer en moeten ook niet als de nieuwe trend in social mediamarketing worden beschouwd. Sterker nog; 9Gag, het platform dat vrijwel volledig uit memes bestaat, is al in 2008 opgericht. Toch zien we slechts mondjesmaat dat merken proberen een slaatje uit memes te slaan.
Memes zijn eenvoudig te maken. Met een beetje Photoshop-skills of websites als MemeGenerator, heb je binnen een paar minuten een volledig zelfgemaakte meme die klaarstaat om viral te gaan op social. Denk echter niet dat het met het uitkiezen van een plaatje en het schrijven van een snedig tekstje klaar is.
Wanneer niet?
Allereerst, wanneer moet je geen gebruikmaken van memes? Simpel, als jongeren niet je doelgroep zijn. Een 50-plusser zal over het algemeen niet te vermurwen zijn door een meme, als hij überhaupt al bezig is met visuele social media. Merken die zich niet richten op consumentenproducten of iets bloedserieus aan de man proberen te brengen, moeten eveneens goed overwegen of de meme hun iets zou brengen. Meme daarnaast alleen op Facebook, Instagram of Twitter. Bedrijfsrelaties op LinkedIn zullen er niet op zitten te wachten.
Ben je daarnaast niet overtuigd van je eigen meme-vaardigheden of je humor? Vraag je jongere neefje/nichtje, die swagger-stagiair of hippe IT-er om hulp en controleer of de meme ook echt grappig is. Niks zo lullig als een meme van een bedrijf die volledig de plank misslaat.
Wanneer juist wel?
Als je een meme hebt waarvan je zeker bent dat die aan zal slaan, dan kan je deze altijd plaatsen. Zorg ervoor dat je een ‘Lord of the Memes’ in dienst hebt die kennis van zaken heeft en die weet welke memes op dit moment populair zijn. Nog beter is het om een meme te gebruiken die nog niet veel aandacht heeft maar de potentie heeft om een hit te worden. Wanneer een merk deze meme in een vroeg stadium claimt, dan zal dit de zichtbaarheid alleen maar vergroten als de meme inderdaad een cultureel fenomeen wordt.
De ultieme meme
Het allerbeste wat een merk kan overkomen, is wanneer een product zelf een memetemplate wordt. Een zeer recent voorbeeld is ‘Baby Yoda’ van Disney+-hit The Mandalorian. Dit kleine, naamloze schepseltje speelt tot nog toe een bijrol in de serie, maar heeft zich door zijn schattigheid en acties al opgewerkt tot de grootste internethit van dit moment. En terecht, vrijwel elke scene van baby Yoda leent zich uitstekend voor een meme. Het resultaat is niet alleen viral, snackable content op social media, maar ook aandacht in talkshows, merchandise en likes van de grootste beroemdheden. Meer reclame kan je als merk niet wensen.
BoredPanda