Allereerst mijn excuses voor het gebruik van schuttingtaal. De titel is gebaseerd op een misverstand dat ooit ontstond in de communicatie met een nieuwe buitenlandse collega. Zij dacht dat ik een hekel had aan beurzen en media, omdat ik het had over ‘vakmedia’ en ‘vakbeurzen’; door haar abusievelijk verstaan als fuck media en fuck beurzen. Een hilarische interpretatie, maar toch ook een prima kopregel voor een beschouwing over het nut van vakbeurzen als communicatie-instrument. Met andere woorden: vakbeurzen of geen vakbeurzen?
Toen ik deze blog schreef, kwam ik net terug van de TechniShow, een vakbeurs voor de industriële sector die normaal gesproken elk jaar in De Jaarbeurs wordt gehouden. Wegens corona heeft ook deze vakbeurs een paar edities moeten overslaan. Het aantal bezoekers viel – die dag althans – erg tegen en daarom vroegen diverse standhouders zich af of er in dit tijdsgewricht nog wel plaats is voor dit soort evenementen.
Corona veranderde de opzet
Ik ben zelf een enthousiast vakbeursbezoeker. Het is een prima gelegenheid om bij te praten met de bedrijven die op de beurs staan en met de journalisten die daar rondlopen. Je krijgt in korte tijd veel informatie over nieuwe ontwikkelingen en je legt gemakkelijk nieuwe contacten. Veel bezoekers zeggen ongeveer hetzelfde, maar ik vraag me stiekem toch af of we allemaal ook zo positief geweest zouden zijn als we de afgelopen drie jaar trouw elk jaar naar de vakbeurs waren gegaan zoals in de jaren vóór corona. Toen dacht ik ook wel eens bij mezelf: ik heb het nu wel gezien.
Voor standhouders ligt de zaak blijkbaar toch anders. De grote aanbieders blijven steeds vaker weg (een reden waarom sommige beurzen dit jaar alsnog gecanceld worden), omdat zij in de afgelopen jaren heel andere middelen hebben ingezet om met prospects en klanten te communiceren. Zij hebben bijvoorbeeld professionele showrooms en democenters ingericht, waar ze klanten en prospects coronaproof konden ontvangen; met het grote voordeel dat ze de aandacht van hun gasten niet hoeven delen met tientallen concurrenten. Het aantal webinars en podcasts groeide enorm in coronatijd en er werden zelfs complete, virtuele evenementen georganiseerd met online presentaties, een beursvloer in virtual reality en productdemo’s op video. Helaas werd er niet altijd even goed nagedacht over de content, en ook de techniek en de bandbreedte lieten de organisatoren nog wel eens in de steek. Het is sowieso lastig om een paar uur achter elkaar geconcentreerd naar een scherm te kijken en te luisteren, maar het grootste gemis blijkt dan toch de echte, persoonlijke interactie.
Welke bedrijven nemen nog deel aan beurzen?
Veel bedrijven, die vanuit traditie of gewoonte aan vakbeurzen deelnamen ontdekten dat de resultaten van hun marketinginspanningen qua nieuwe contacten en informatie-aanvragen niet een zo veel slechter waren zonder vakbeurzen, terwijl de prijs per contact aanzienlijk lager lag. Vakbeurzen leggen een onevenredig groot beslag op de marketingbudgetten en de workload van het personeel. Dat laatste aspect zal gezien de schaarste op de arbeidsmarkt de komende jaren ongetwijfeld ook een belangrijke rol gaan spelen bij de afweging om wel of niet aan vakbeurzen deel te nemen.
Ik denk – en hoop – dat vakbeurzen de komende jaren onderdeel van de communicatiemix van bedrijven zullen blijven uitmaken. Ze zijn met name interessant voor het midden- en kleinbedrijf dat technische, complexe en adviesgevoelige producten verkoopt die je niet even snel online bestelt, en voor ondernemers die het prettig vinden om met prospects in contact te komen zonder dat ze die zelf moeten zoeken. De megastands van de marktleiders zijn verleden tijd, denk ik. De vakbeurzen worden kleiner en gerichter; de informatie-uitwisseling in de vorm van seminars, discussies en themapaviljoens belangrijker. Wat blijft is het persoonlijke contact en een ontvangst van de klant op de stand met alle egards. Nou ja, dan toch in ieder geval een kop koffie. Die kreeg ik tot mijn verbazing tijdens mijn bezoek aan TechniShow op geen enkele stand aangeboden.
Ik haal dat uiteraard graag in bij een gesprek over de mogelijkheden van communicatie bij u op kantoor.