Met de pandemie als katalysator heeft TikTok de wereld stormenderhand veroverd. De verslavende viral video’s waren voor velen het perfecte tijdverdrijf tijdens de pandemie. En TikTok is blijven groeien. Zelfs zozeer dat we denken dat het een dominant platform zal blijven binnen het social media-landschap.
Hoewel TikTok oorspronkelijk werd gebruikt om komische dansjes en optredens te promoten, is het platform dankzij de nieuwe gesponsorde videofunctie een interessante omgeving geworden om reclame te maken, nieuw publiek te trekken en de populariteit van merken (individuele dan wel corporate) te verhogen.
Waardoor is TikTok anders dan andere platforms?
Bij sociale media-marketing is het cruciaal dat je als gebruiker weet welke ‘nichefuncties’ de verschillende platforms bevatten en hoe ze zich onderscheiden van hun concurrenten. Twitter is bijvoorbeeld gericht op de kracht van taal, terwijl Instagram het meer moet hebben van afbeeldingen waarmee de gebruiker op gerichte tijdstippen en met gerichte inhoud nieuwe likes en volgers kan verzamelen.
TikTok laveert daar mooi tussendoor met al zijn features. Op basis van de video’s die je liket, becommentarieert en volledig bekijkt, deelt het algoritme van de app vergelijkbare video’s met je die je waarschijnlijk ook leuk vindt. In tegenstelling tot bij Instagram en Twitter bestaat je feed bij TikTok uit bijdragen van mensen die je niet volgt; TikTok toont je video’s van vreemden die op basis van op jouw smaakprofiel zijn geselecteerd.
Doordat het platform minder de nadruk legt op volgers en heel duidelijk focust op content, kunnen TikTok-gebruikers ook zonder een massale aanhang viral video’s creëren; op andere platforms, zoals YouTube, is dat vee lastiger. Daar is het bijna onmogelijk om van de ene op de andere dag viraal te gaan, tenzij je al een gevestigde influencer bent en al een grote aanhang hebt. Met TikTok hoef je geen achterban te hebben opgebouwd om succesvol te zijn; als je video opvalt bij een bepaald publiek, zal het algoritme deze naar de feeds van steeds meer gelijkgestemden doorzetten.
Contentcreatie boven alles
De aantrekkingskracht van TikTok is duidelijk. Maar wat net zo belangrijk is, is dat je weet op welke manieren de app zijn publiek bereikt.
Op Instagram zijn likes cruciaal, evenals het reageren op video’s, het creëren van een herkenbaar feed-patroon en interactie met volgers. Op TikTok ligt de nadruk zoals gezegd op contentcreatie. Je zou natuurlijk kunnen stellen dat mensen op Instagram ook voornamelijk door content scrollen, maar op dat platform zijn de feeds beperkt tot de bijdragen van de mensen die je volgt. TikTok minimaliseert het belang van volgen en gevolgd worden, doordat het algoritme bepaalt dat een video interessant is voor bepaalde gebruikers en deze video vervolgens in de feed zet. Zolang een account structureel aantrekkelijke video-content blijft verspreiden, neemt de kans dus toe dat het publiek van dat account wordt uitgebreid en de aandacht voor het desbetreffende account wordt vergroot. Daar komt geen volger aan te pas.
Keep up with the latest trends
Op TikTok zijn het niet alleen originele video’s die je bereik kunnen vergroten. In je feed zullen ook geregeld soundbites, dansjes of clips gepresenteerd worden die voortborduren op eerder verspreide content: de zogeheten trends, eigenlijk dus de trending topics binnen het platform. Trends zijn voor veel TikTok’ers een inspiratiebron, en een manier om een breder publiek te bereiken zonder perse originele content te hoeven creëren.
Als je TikTok optimaal wilt inzetten, moet je zorgen dat je op de hoogte blijft van die trends op het platform. En dat is een kwestie van dagelijks monitoren; om de paar dagen – of sneller – komt er een nieuwe trend voorbij, en die briljante content van gisteren blijkt vandaag toch niet meer zo relevant. Welkom in 2021…
Als je met je merk, product of bedrijf (ook) steeds een nieuw publiek wilt aanboren, moet je content dus veelzijdig zijn, snel verspreid kunnen worden en letterlijk ‘trendgevoelig’ blijven.
Het TikTok-algoritme
Op TikTok komt een enorm scala aan onderwerpen, thema’s en genres voorbij. De individuele gebruiker heeft natuurlijk zijn eigen individuele interesses, maar ook die veranderen nog wel eens. Dat realiseert TikTok zich ook. Naarmate gebruikers de app meer gebruiken, verandert het algoritme steeds beter mee om de interacties en nieuwe interesses in kaart te brengen. Dus als een gebruiker kookvideo’s vaak overslaat, reageert het algoritme daarop door minder voedselgerelateerde video’s in de feed te plaatsen.
Als content-maker kun je daarmee spelen. Je kunt zelf voor een groot deel bepalen welke gebruikers jouw content te zien zouden moeten krijgen, door op de juiste trends in te springen.
Ten slotte
Ten slotte nog enkele tips om TikTok optimaal in te zetten:
- Maak een gratis pro-account aan
- Gebruik hashtags
- Gebruik ondertiteling
- Koppel je TikTok-account aan Instagram en synchroniseer met YouTube
- Behandel TikTok als een volwaardig communicatieplatform; als je besluit dit kanaal in te zetten, doe dat dan ook structureel.
Meer weten over TikToK? Hier vind je een goede tutorial.
En wil je graag horen wat er precies achter de tips schuilgaat? Neem gewoon even contact op.