Artificial Intelligence in Marketing, PR & Journalistiek. Het klinkt spannend en veelbelovend, maar is het dat ook? Onze Worldcom-partner HBI uit München publiceerde vorige week een interessante blog waarin deze vraag wordt beantwoord aan de hand van de Worldcom Confidence Index 2019. Voor dit onderzoek is gebruikgemaakt van Polly’s Artificial Intelligence (AI) om inzicht te krijgen in de mindset van 58.000 CEO’s en CMO’s wereldwijd.
In de 2018-editie van de Worldcom Confidence Index werd wereldwijd de online content van CEO’s en CMO’s bekeken en geanalyseerd. Om dit jaar het bereik van de index, en dus de significantie van de resultaten te vergroten, werden bijna 60.000 social media accounts wereldwijd bijgehouden en beoordeeld. Als je weet om hoeveel data het hier gaat, begrijp je dat dit menselijkerwijs onmogelijk is. Daarom werd de hulp ingeschakeld van Polly, een AI-gedreven tool voor marktonderzoek. Met Polly kon de benodigde data in alle mogelijke talen verzameld worden.
Algoritmes trainen
In samenwerking met het Canadese bedrijf achter Polly, Advanced Symbolics Inc., heeft de Worldcom PR Group een confidence index ontwikkeld die in totaal 21 thema’s behandelt. Polly is maandenlang getraind om content op social media te classificeren. Welke stijl hanteren journalisten in gespecialiseerde artikelen? Hoe praten collega’s met elkaar tijdens de lunch? Voor dit onderzoek moest Polly verschillende conversatiestijlen kunnen onderscheiden, en dat vraagt om een gedegen training. Voor de Worldcom Confidence Index moest Polly in de achtergrondinformatie, artikelen, en whitepapers duiken in verschillende talen, en rekening houden met de regionale context voor de relevante beslisser en de vraagstukken waar hij mee zit.
In de blog van HBI wordt vervolgens de AI-gedreven onderzoeksmethode van de Worldcom Confidence Index verder uitgediept, waarbij ook het data privacy aspect niet uit het oog verloren wordt. Ook wordt de Bayesiaanse statistiek nog besproken in relatie tot het Worldcom-onderzoek.
Data-driven PR
De auteur eindigt de blog met een samenvatting die erop neerkomt dat AI geen kant-en-klare toverformule is. Er dient een duidelijke communicatiestrategie aan ten grondslag te liggen en het behoeft kritische vragen voor opinieonderzoek. Binnen deze strategie kan AI absoluut goed onderbouwde verklaringen leveren en marketeers handvatten bieden voor nieuwe activiteiten. Het is vervolgens echter aan de communicatie-experts om content te creëren gebaseerd op data en deze onder de aandacht van de juiste mensen te brengen.
Ter info: de Worldcom Confidence Index is wereldwijd een groot succes en heeft behalve flink wat coverage en gelukwensen ook de nodige ‘eureka-momenten’ opgeleverd. De manier waarop dit onderzoek is uitgevoerd, bevestigt nog maar weer eens dat datagedreven PR de only way to go is, en dat betekent dat we in de (nabije) toekomst niet meer zonder AI kunnen.
Lees hier de volledige blog van HBI.