Begin juni ben ik gestart bij Wisse Kommunikatie als communicatieconsultant. Een stap in mijn loopbaan waar ik vanaf mijn studie al naar uitkeek. Een nieuwe baan brengt een hoop nieuwe ervaringen met zich mee. Werken aan de bureauzijde bevestigt deze regel niet alleen, het definieert hem ook.
Wat voor nieuwe ervaringen?
Het kennis maken met meerdere opdrachtgevers (naast alleen mijn eigen werkgever en collega’s) en leren hoe ik het best mijn aandacht over de verschillende projecten verdeel. Maar ook de nieuwe ervaring van het schrijven van een blog. Want ja… Dit is mijn eerste blog. De eerste kans om mijn persoonlijke blik te delen. Waar schrijf ik over? Hoe zorg ik ervoor dat de lezer zich niet van zijn twee leesminuten beroofd voelt? Waar begin ik überhaupt? Laat ik in mijn eerste blog dicht bij mezelf blijven, dan is hij in ieder geval inhoudelijk correct.
Na jaren te hebben gewerkt op marcom- en PR-afdelingen bij verschillende bedrijven, heb ik de overstap gemaakt van klant naar kennisautoriteit. Nu weet ik het. Nu weet ik wat the public denkt en hoe een bedrijf met hen kan relaten. Met een toverstok in de hand kom ik even uitleggen hoe jouw onderneming top of mind wordt. Nope, zo werkt het natuurlijk niet. Niemand heeft die wijsheid in pacht.
Wat ik bijzonder vind aan het PR-vak, is dat het geen exacte wetenschap is. Samen met de klant stel je doelen op en zoek je de juiste weg. Dat kan op verschillende manieren. Goedschiks, kwaadschiks of er tussenin.
Hoe moet het niet?
Slinks inspelen op een negatieve actualiteit of een wanhopige, deadline-gedreven journalist paaien met nieuws dat geen nieuws hoort te zijn. Als er maar bereik behaald wordt. Echt effectieve resultaten worden zo niet geboekt. Trending hashtags zijn een momentopname, leuk voor in een presentatie aan het hoofdkantoor. Je onderneming krijgt haar ‘15 minutes of Twitter fame’ en daarna is het weer business as usual. Aan vluchtig succes heb je op de lange termijn niets.
En hoe dan wel?
Een originele hook, de gunfactor of gewoon een nieuwswaardige gebeurtenis: zo wil je in beeld komen. Een goed PR-bureau verzint daarom geen nieuws, maar zoekt uit wat een bedrijf bijzonder maakt en bouwt daar zorgvuldig op voort. Een duurzame relatie met de juiste media levert naast initiële naamsbekendheid resultaten op waar jaren van geprofiteerd kan worden. En dit is precies de meerwaarde die een goed PR-bureau levert. De meerwaarde die deze branche voor mij zo bijzonder maakt.
Als ik dan toch de kans krijg om te kiezen wat mijn persoonlijke bijdrage is aan de ‘bereik-mensen-branche’, laat dat dan een duurzame zijn – bij Wisse Kommunikatie.