Het communicatie- en marketingplan, dat begin januari nog stond als een huis, kan de prullenbak in. De pandemie heeft ons allemaal verrast, ook beroepsmatig. Online is het nieuwe face-to-face, een vakbeurs is voor informatieoverdracht op dit moment even relevant als een postkoets.
Hoe zullen communicatie, marketing en sales op de nieuwe werkelijkheid reageren? Waar liggen nu de kansen? Welke activiteiten en kanalen zijn nuttig én direct voorhanden, en welke doelen kunnen ze bedienen?
Wij hebben wel een aantal ideeën hierover. Mocht je er dieper op willen ingaan, neem dan gerust contact op met de desbetreffende specialist bij Wisse.
1. Houd contact met je klanten
Laat je klanten weten dat je er nog steeds bent. Het klinkt logisch, maar toch hebben veel bedrijven de neiging om als eerste te snijden in het marketing- en communicatiebudget. Met als gevolg dat de klantrelatie gewoon verdampt.
Om te voorkomen dat je die weer van voor af aan moet opbouwen, moet je je klanten laten weten dat je er nog bent, en dat je er ook in de toekomst gewoon voor hen zal zijn.
Hoe?
Bijvoorbeeld met een mailing of een video, waarin je vertelt over de stand van zaken, over je toekomstplannen, en over de creatieve manieren waarop je jouw klant gaat helpen zijn business weer op de rails te krijgen.
Theo kan je hier meer over vertellen.
2. Zorg voor je leads
Nu is meer dan ooit het moment om je leads in kaart te brengen en ze betrokken te houden, om ze ten slotte toe te kunnen voegen aan je klantenlijst. Nou waren wij bij Wisse natuurlijk altijd al van de content. En zeker in deze tijd, nu de mediaconsumptie een enorme vlucht heeft genomen, is het relevanter dan ooit om die content in te zetten in het kader van lead generation en lead nurturing.
Hoe?
Door je te verdiepen in de wondere wereld van de marketing automation. Of door Peter je te laten uitleggen hoe TOFU, MOFU en BOFU zich tot elkaar verhouden, en welke content in de desbetreffende funnel-fasen de meest geschikte is.
Spoiler alert:
in het TOFU-stadium, oftewel ‘top of funnel’, waar onbekende bezoekers rondsurfen op je website en zich oriënteren, zet je doorgaans content in als blogs, video, checklists en podcasts.
Als je in de bezoekers in de ‘middle of funnel’ zijn aangekomen en officieel MOFU’s zijn geworden, houd je ze bij de les met content als webinars, whitepapers, ebooks en infographics.
Als je ze daarna naar de ‘bottom of the funnel’ oftewel de BOFU-fase kunt begeleiden, zijn ze weer gebaat bij spec sheets, case studies, demo’s, events en free trials.
Heeft dit heel kleine topje van die heel grote ijsberg je nieuwsgierig gemaakt? Peter vertelt je met alle plezier hoe je je marketing automation optimaal inricht.
3. Verkoop door je kennis te delen
Maar dan wel online. Er zijn zat manieren om de kennis die je normaal achter de hand hield voor beurzen en events digitaal te delen.
Hoe?
Bijvoorbeeld door je nieuwe product te demonstreren met behulp van een goede productvideo. Of door de geïnteresseerden te laten deelnemen aan een webinar of een serie van deze online bijeenkomsten, waarin je dieper ingaat op de specs, tevreden gebruikers en specialisten aan het woord laat en een Q&A aanbiedt.
Een andere mogelijkheid is de podcast, een activiteit met een behoorlijk lage investering die een behoorlijk hoge impact kan hebben op je stakeholders. Collega Simone vertelt je graag meer over de vele soorten en maten waarin de podcast verschijnt, en bespreekt desgewenst welke vorm voor jou geschikt is.
4. Train, train, train
De afstand tot je collega’s bedraagt in het beste geval minimaal 1,5 meter. Maar in de praktijk gewoon vele kilometers. De training on the job is niet meer aan de orde, het meeluisteren met en meeleren van telefoongesprekken van seniors met klanten of media is voorlopig niet mogelijk. Tenminste, niet fysiek.
Hoe?
Maar wel online, als je bereid bent hier en daar een flinke aanpassing door te voeren. Je mediatraining, waar normaal gesproken een camera in je gezicht staat, kun je met enkele tweaks en wat huiswerk prima naar de cloud verplaasten. Je presentatie-, gatekeeper- of sales-training is met de juiste techniek en de juiste mensen, die weten op welke manier online afwijkt van fysiek, prima uit te voeren.
Bel even met Serge, die zijn trainingsinzichten graag met je deelt.
5. Socialize!
En ‘go social’. Er is zo veel meer mogelijk dan het delen van kattenfilmpjes of het retweeten van challenges. Denk verder dan Facebook, dat doen je klanten ook. Ook – of eigenlijk juist – als je in de B2B zit, is op social een wereld te winnen.
Hoe?
Door de inzet van monitoring- en webcare-tools, bijvoorbeeld. Door SEA-campagnes te ontwikkelen, door influencer-campagnes op te zetten, CEO profiling op de agenda te zetten en door je medewerkers jouw social voice met één druk op de knop te laten versterken.
Marlous (t)weet er meer over.
Go online, stay safe
Serge Beckers