Uit het Social Media Onderzoek 2022 van Newcom blijkt dat het aantal LinkedIn-gebruikers in Nederland nog steeds groeit, evenals het aantal actieve gebruikers (+8%). In de praktijk zien wij deze trend ook. Social selling wint aan populariteit en LinkedIn is hierbij nog altijd hét social medium voor het opbouwen en onderhouden van (klant)relaties in de B2B-sector. Wat opvalt is dat bij veel bedrijven de promotie van de LinkedIn company page nog altijd centraal staat. De meerwaarde van een succesvolle social selling-campagne zit ‘m echter in de persoonlijke benadering, en daar komt de corporate influencer om de hoek kijken.
Vorig jaar schreef collega Marlous Fortuin al een blog over het Digital Authority Program (DAP) dat wij ontwikkeld hebben om B2B-bedrijven te helpen deze corporate influencers succesvol in te zetten bij social selling-campagnes. Het idee achter dit programma is dat we de LinkedIn-pagina van een lokale woordvoerder ‘overnemen’ en inzetten om een netwerk op te bouwen en te onderhouden, waarbij de authenticiteit van deze persoon bepalend is voor het succes. Het resultaat is dat het inzetten van deze corporate influencer een positieve invloed heeft op de reputatie van de organisatie, de betrokkenheid van werknemers en de relatie met diverse stakeholders.
Op dit moment zetten we het DAP succesvol in voor Cees Broer, Area Sales Director Northern Europe van softwareleverancier van Matrix42. Als corporate influencer voor Matrix42 heeft hij (of eigenlijk wij) in het afgelopen half jaar bijna 50 posts geplaatst, waarbij succesvolle posts meer dan zijn volledige volgersaantal hebben weten te bereiken. Het LinkedIn-netwerk van Broer is inmiddels uitgebreid met ruim 100 relevante zakelijke connecties. Het succes van de persoonlijke pagina van Cees Broer draagt ook bij aan de doelstelling om (organisch) voldoende volgers te behalen voor de LinkedIn company page van Matrix42, waardoor het bedrijf lokaal kan targeten. Met een minimum van 300 volgers kan er in het Nederlands gepost worden, waardoor de engagement van deze pagina nog verder vergroot zal gaan worden.
Ook binnen het internationale Worldcom PR-netwerk, waar Wisse Kommunikatie al zo’n 30 jaar deel van uitmaakt, staat de corporate influencer hoog op de agenda. De collega’s van onze Duitse Worldcom-partner HBI hebben recentelijk een blog gepubliceerd over de wereld van corporate influencers en gaan hierin onder andere dieper in op de vraag hoe je een invloedrijke corporate influencer wordt. Daarnaast gaan verschillende Worldcom-partners met elkaar in gesprek over dit thema in deze aflevering van HBI Vibes TV. Zeer de moeite waard om even te bekijken.
Zoals gezegd, zit de meerwaarde van een corporate influencer in de persoonlijke benadering en het bieden van relevante en actuele content. En zoals Marlous aanstipt in haar blog: dit klinkt als een intensief programma dat aardig wat tijd kost als je het goed wilt doen, iets waar de gemiddelde manager geen ruimte voor heeft in zijn agenda. Daarom nemen wij hem of haar ook de praktische invulling en het relatiebeheer uit handen, monitoren we het profiel en de reacties, en ondersteunen we op alle mogelijke andere vlakken. De enige investering die wij vragen is een moment van goedkeuring en een periodiek overleg om de content op de juiste en meest impactvolle manier vorm te geven. Denk hier eens over na: wie zou voor jouw bedrijf de juiste corporate influencer zijn?
Peter Drent
Wil je meer informatie over ons DAP? Ik vertel er graag over! Of vul het formulier onder aan deze pagina in en ontvang een uitgebreide PDF over ons programma.