Vorige week was een demente vrouw verdwaald. Ze was verward en gaan dwalen. Gelukkig was er een lieve buurtbewoner die deze mevrouw heeft opgevangen in huis en bij haar is gebleven totdat ze weer terug kon naar het verzorgingstehuis. De man kreeg een bloemetje van de politie voor zijn daad uit naastenliefde, die hij wellicht als vanzelfsprekend zag. Een vervelende situatie die gelukkig goed afliep en misschien zelfs een goed voorbeeld is voor anderen als zij iemand opmerken die duidelijk verdwaald is. Een situatie die vast nog vaak voor zal gaan komen nu ouderen steeds langer zelfstandig thuis blijven wonen, ook als zij beginnende geheugenproblematiek hebben.
Ook vanuit de professionals gezien is dit natuurlijk goed afgelopen. De mevrouw kon zonder kleerscheuren naar huis en het verzorgingstehuis kon haar weer thuis ontvangen. Misschien dat ze nu wel een personenalarm krijgt, maar het belangrijkste is dat ze weer terug is waar ze thuishoort.
Maar hoe anders was het gelopen als deze meneer er niet was geweest om de dwalende vrouw op te vangen? Als mevrouw de weg naar huis niet meer wist en de zorginstelling een bewoner kwijt was? Als de familie alarm sloeg omdat oma de telefoon niet opnam en de instelling niet kon vertellen waar zij was? De familie gaat op zoek op vertrouwde plaatsen in de buurt, de politie wordt ingeschakeld, de media duiken boven op de situatie en op social media ronken de berichten over de verdwenen persoon en de zorginstelling die het allemaal liet gebeuren. Ik zie de koppen al verschijnen: “Zorginstelling X blundert rond verdwijning mevrouw Y” of “Demente vrouw al drie dagen vermist” en “Weersvoorspellingen geven storm en regen, van cliënte ontbreekt nog ieder spoor”.
Realistisch oefenen
Dit scenario is geen sensatie zoeken of doemdenkerij; in een samenleving met steeds meer oudere ouderen en nu al 270.000 mensen met dementie is dit eerder een scenario waar iedere zorginstelling op voorbereid moet zijn. Voorbereiden door realistisch te oefenen, in een training waar het vuur aan de schenen gelegd wordt. Dat kan met de nieuw ontworpen Crisiscommunicatie– en social mediatraining van Wisse Kommunikatie.
In deze training simuleren we een crisissituatie binnen uw zorginstelling en laten deze online escaleren. Want alleen zo komt u erachter hoe het communicatieteam reageert op een precaire situatie die niemand wil meemaken en waarmee geen bedrijf of instelling in de media geassocieerd wil worden. En wat uw organisatie doet als de berichtenstroom op social media een eigen interpretatie geeft van de situatie en zich als een olievlek verspreidt.
Kortom: hoe pak je een situatie als deze aan en hoe handel je op de best mogelijke manier? Dat is precies waar deze training om draait. Zodat het hele team is voorbereid voor het moment dat de hel losbarst. Een dag die hopelijk niet komt, maar waar je wel op bent voorbereid!
Meer weten? Neem gerust contact op, we vertellen graag meer.
Marlous Fortuin