Begin dit jaar zou eigenlijk de nieuwe Corporate Social Responsibility Directive (CSRD) ingevoerd worden. Deze nieuwe richtlijn stelt dat vanaf 2024 steeds meer bedrijven verplicht worden te rapporteren over de impact van hun activiteiten op mens en milieu. De wetgeving is echter door het Europees Parlement uitgesteld tot juni 2026 om bedrijven meer tijd te geven zich voor te bereiden op de maatregel. Dat klinkt aannemelijk, want deze ‘gedwongen transparantie’ lijkt bedrijven op het eerste gezicht veel tijd te kosten.
Toch kan communiceren over ESG ook in je voordeel werken. Hoe? Dat lees je in deze blog.
Feiten en cijfers
Allereerst even wat feiten en cijfers op een rijtje (Smith, 2024):
- 93% van de CEO’s vindt CSR een ‘belangrijke’ of ‘zeer belangrijke’ factor voor het toekomstige succes van hun organisatie (UN Global Compact Accenture, 2010).
- 90% van de Fortune 500-bedrijven ontplooit expliciete CSR-initiatieven
- 87% van de consumenten stapt waarschijnlijk over van het ene merk naar het andere als dat een grotere sociale impact heeft; dit is een stijging van 66% sinds 1993 (Cone 2007)
Daarnaast is het bekend dat CSR-initiatieven de interesse van investeerders wekken omdat zij zich met het bedrijf kunnen identificeren. Het belang van transparantie over CSR moge dus duidelijk zijn.
Als je dat bekijkt, is het wel opmerkelijk dat het bewustzijn van stakeholders en consumenten over de CSR-activiteiten van organisaties laag is. Maar dat betekent ook dat er op CSR-gebied communicatieve kansen liggen die inspelen op de gevoelens van de stakeholders over dit onderwerp.
Communicatieve kansen
Maar hoe zet je jouw CSR-betrokkenheid om in een kans in plaats van een last? Om te beginnen moet je duurzaamheid – als dit nog niet het geval is – in het marketingbeleid opnemen. Van strategie tot aan merkpositionering, storytelling en communicatie-uitingen, het thema is veelvuldig inzetbaar. In je boodschap is het van belang scepsis te beperken. Iets wat KLM ter harte had moeten nemen, want dit bedrijf is onlangs aan de schandpaal genageld vanwege greenwashing. De les: eerlijkheid duurt het langst. Benadruk niet overmatig – en zeker niet uitsluitend – hoe goed jouw organisatie bezig is voor de maatschappij, maar vertel ook gewoon over je product of dienst. Iedereen begrijpt dat motivatie zowel intrinsiek als ook extrinsiek is. Het is dus juist goed om daar transparant in te zijn en ook over jouw diensten en producten te blijven communiceren.
De kracht van een goed verhaal
En tot slot, zorg voor een goed verhaal en probeer daarmee een zo breed mogelijk publiek te bereiken. Denk bijvoorbeeld aan Patagonia met haar activistische marketingcampagnes zoals ‘Don’t buy this jacket’ om overconsumptie tegen te gaan. Content is king, ook hierbij.