Hoe zet je data om in aandacht? Dat is de vraag die centraal stond bij het webinar dat collega Sebastiaan Scheepers een paar weken geleden presenteerde. Een logische vraag, want data is inmiddels onmisbaar in iedere PR- en communicatiestrategie. Immers, zoals Yuval Noah Harari al schreef: ‘Those who own data own the future.’
Soorten data
Om te beginnen, welke soorten data zijn er eigenlijk?
- Publieke cijfers
Dit zijn openbare cijfers en statistieken van bijvoorbeeld het CBS, Overheid.nl en het CPB. Deze data zijn vrij toegankelijk voor iedereen. Deze vorm van data komt vooral in je research-fase van pas: welke data zijn binnen jouw vakgebied van belang en welke inhaakmogelijkheden bieden ze? Wel is het goed om je ervan bewust te zijn dat de nieuwswaarde bij de partij ligt die de cijfers heeft gepubliceerd. De data als eigen ‘nieuws’ presenteren wordt daarmee lastig. De gegevens zullen daarom vooral ondersteunend gebruikt kunnen worden.
- Trends en ontwikkelingen
Deze gegevens haal je uit de analyses van maatschappelijke ontwikkelingen. Denk bijvoorbeeld aan economische groei in bepaalde sectoren ten opzichte van voorgaande jaren of nieuwe features van veelgebruikte mediakanalen. Het verschil met de categorie Publieke cijfers is dat het in dit geval minder om platte getallen en percentages gaat, en meer over ontwikkelingen die niet cijfermatig zijn.
- Eigen interne gegevens
Misschien ben je geneigd de gegevens die beschikbaar zijn binnen je eigen organisatie over het hoofd te zien. Maar ook deze data zijn een goede bron voor jouw content. Een paar voorbeelden van onze eigen klanten: het aantal domeinnamen in Nederland (SIDN), het aantal operaties dat jaarlijks wordt uitgevoerd met behulp van jouw robot (Intuitive), het aantal fysiotherapeuten dat overweegt VR in te zetten bij zijn behandelingen (Corpus VR). En zo kunnen we nog wel even doorgaan.
- Eigen onderzoek
Beschik je niet over de benodigde data? Dan kun je natuurlijk ook zelf een onderzoek uitvoeren. De resultaten van dat onderzoek kun je gebruiken als input voor meerdere soorten content. Het grote voordeel van je eigen onderzoek is dat jouw organisatie de ‘scoop’ heeft bij publicatie, wat de kans op media-aandacht verhoogt. Daarnaast kun je het onderzoek structureel herhalen, waardoor je een vergelijking kunt maken met de data van eerdere onderzoeken en het onderwerp relevant houdt. En daarmee nieuwe content kunt creëren. Win-win dus.
Content, content en nog eens content
Heb je de data verzameld? Dan is het tijd om er chocola van te maken. Content creëren dus. Dit kan op veel verschillende manieren. Een aantal contentvoorbeelden zijn: podcasts, webinars, social media posts, onderzoeksrapporten, artikelen, whitepapers, blogs en interviews. Het is natuurlijk niet nodig om slechts één contentvorm te kiezen voor je data. Veel basismateriaal kun je hergebruiken door het in een andere vorm of insteek te gieten en voor andere doeleinden in te zetten: interne communicatie, klantcommunicatie, marketing, etc.
Over marketing gesproken: je kunt data ook gebruiken als katalysator. Zo kun je bijvoorbeeld een branded content artikel plaatsen. Evaluatie hiervan (leesduur, clicks, aantal bezoeken) bieden inzichten waarmee je je verhaal nog beter onder de aandacht kunt brengen bij de meest relevante doelgroep.
Wil je graag met data aan de slag, maar weet je niet goed waar te beginnen? Wij kunnen je helpen! Allereerst door onze inzichten met je te delen, de slides van het webinar vind je hier.
Mocht je het interessant vinden maar de tijd of de mankracht niet hebben, dan nemen wij je met ons nieuwe label PRMTR graag het werk uit handen. Wij zorgen dat data het fundament wordt van jouw succesvolle campagne. Benieuwd hoe? Neem gerust contact met ons op via prmtr@wisse-worldcom.nl.