Eind vorig jaar bracht het Commissariaat voor de Media de Mediamonitor 2023 uit. De belangrijkste conclusie luidde: ‘Kloof in mediagebruik tussen generaties steeds groter’. Voor de lezers met pubers zal dit geen verrassing zijn. Krant? Lineaire TV? Facebook? Nou nee. TikTok, Snapchat en Insta. De Telegraaf kennen ze vooral als een YouTube-kanaal. En dan te bedenken dat deze generatie binnen enkele jaren de arbeidsmarkt betreedt en zakelijke beslissingen gaat nemen. B2B-marketeers moeten dus serieus nadenken over hun toekomstige communicatiecampagnes en dan vooral over de plek die deze nieuwe kanalen gaan innemen.
Voordat ik verder ga, deel ik een passage uit de Mediamonitor 2023 die goed samengevat waar we mee te maken krijgen, ook in de zakelijke markt. ‘Het dagelijkse gebruik van de traditionele media – het kijken naar televisie, luisteren naar radio en lezen van papieren dagbladen – blijft dalen. En het gebruik van TikTok, en ook van Instagram en Snapchat, neemt verder toe. Jongeren gebruiken TikTok ook steeds vaker voor nieuws. In het geval van lineaire televisiezenders zien we dat het gebruik niet toeneemt als de gebruiker ouder wordt. Dat jongeren steeds minder gebruik maken van traditionele media, is dan ook geen leeftijdseffect te noemen, maar een generatie-effect.’
De manier waarop deze nieuwe generatie gebruikers aankoopbeslissingen neemt verandert razendsnel. Het gaat nu vooral nog om consumentenproducten, maar binnen afzienbare tijd moeten ook B2B-bedrijven TikTok en Snapchat toevoegen aan hun lijst met standaard communicatiemiddelen. Mijn inschatting is dat de zakelijke markt zich nog te weinig bewust is van de impact die deze nieuwe kanalen gaan hebben op het bereiken van een nieuwe zakelijke doelgroep. Daarom pakken wij als bureau de handschoen op en bereiden wij organisaties voor op hoe zij ‘future-proof’ kunnen blijven communiceren met een generatie die het binnen enkele jaren voor het zeggen krijgt.
Zo organiseren wij – samen met creative marketing agency Lemm en Ten Haaf – in maart een zogenaamde Bootcamp Storyselling voor het internationale E3-marketingnetwerk. Tijdens deze bootcamp ontdekken we hoe de B2B-campagne van de toekomst eruitziet, en gaan we onder meer in op de vraag hoe organisaties kanalen als TikTok en Snapchat succesvol kunnen inzetten binnen de B2B-communicatiemix.
Deze specifieke bootcamp is alleen toegankelijk voor bureaus uit het E3-netwerk. Maar we willen later dit jaar ook enkele sessies organiseren voor een bredere groep communicatie- en marketingprofessionals. Worstel jij als B2B-marketeer met de vraag hoe je deze nieuwe kanalen moet inzetten? Stuur mij dan een e-mail, stuur een appje of voeg mij toe op Snapchat – en ik houd je op de hoogte van de bootcampsessies die we later dit jaar organiseren.
Voor nu: neem de tijd om de Mediamonitor 2023 te lezen en na te denken over wat dit voor jouw werk als communicator betekent in de nabije toekomst!