Als je net als ik dacht je je LinkedIn-profiel wel aardig op orde hebt, dan heb je het (vaak) mis. Met een, volgens LinkedIn, zeer deskundig profiel blijk ik toch maar een SSI – Social Selling Index – te hebben van 38/100. Deze Social Selling Index, iets waar ik overigens voor de workshop van onze social media-expert Marlous nog nooit van gehoord had, geeft aan hoe effectief je bent met netwerken, het opbouwen van je merk, het uitwisselen van informatie en het vinden van de juiste personen. Een lage SSI is zonde, want hoe hoger je score, hoe groter het bereik is van je activiteiten op LinkedIn. Nu hoor ik je al denken: als de status ‘zeer deskundig’ zelfs niet goed genoeg is, hoe zorg ik er dan voor dat mijn profiel er piekfijn bij staat en ik LinkedIn optimaal benut? Marlous deelde haar recent opgedane inzichten met ons, want samen weet je meer dan alleen. In deze Wisseblog deel ik er een paar met jullie.
Persoonlijke profielen vs. bedrijfsprofielen
Een persoonlijk profiel genereert automatisch meer bereik dan een bedrijfsprofiel. Content van jouw eigen profiel heeft een bereik van 15% tegenover 2-4% van een bedrijfsprofiel. Is jouw profiel volledig gevuld, wordt dit bereik zelfs tot 1,5x vergroot. Ook de zoekwoorden die je op een persoonlijk profiel gebruikt, hebben invloed op de SEO-zoekresultaten van het bedrijf. Zo kan bijvoorbeeld elke werknemer een algemene korte omschrijving over de organisatie in de introductie ‘verstoppen’ waardoor je als bedrijf beter gevonden wordt. Daarom is het belangrijk dat medewerkers ambassadeurs zijn van je organisatie. Overigens is het vullen van een bedrijfsprofiel natuurlijk stap één om betere vindbaarheid te creëren.
Content
Net zoals alle andere grote social media-platformen voert ook LinkedIn ook regelmatig veranderingen door in algoritmes. Dat betekent dus dat de waardering van content verandert. Posts met links genereren minder views dan een post met een document of presentatie. Dit komt met name door de dwell-time – de tijd dat een bezoeker blijft hangen op een post. De dwell-time van een post met document is doorgaans langer dan een post met een link. De link leidt namelijk meteen naar een ander kanaal. Dit is dus goed om in gedachten te houden wanneer je online content gaat schrijven. Ook blogs hebben sterk aan waardering verloren. Heeft het dan nog wel zin om blogs te publiceren? Het antwoord is ja! Blogs dragen nog altijd bij aan betere SEO-zoekresultaten.
Comments zijn de key naar succes
Iets dat nog meer zoden aan de dijk zet dan het plaatsen van content is interactie. Door reacties van bijvoorbeeld medewerkers op bijdragen, gaat LinkedIn de post als belangrijker zien. Daardoor vergroot het bereik en springen posts ook bij mensen buiten jouw vaste visvijver in het oog. Met soms zelfs leadgeneratie als gevolg! LinkedIn is dus nog steeds een heel krachtig middel, als je het goed inzet dan tenminste. Ik ga er snel mee aan de slag, want zoals je gelezen hebt, is er ook voor mij nog werk aan de winkel.
Ook alles uit LinkedIn halen?
Er zijn nog veel meer interessante hacks die je kunt toepassen om de gewenste resultaten te behalen op LinkedIn. Wil je dat wij jou daar bij helpen? Dat kan! Neem dan contact met ons op, we helpen graag!