Corporate communicatie heeft net zozeer betrekking op de communicatie van de organisatie als op de organisatie van de communicatie, heb ik gemerkt. Als de discipline communicatie niet goed georganiseerd is, is de kans groot dat ook de content die over de desbetreffende organisatie naar buiten gebracht wordt niet optimaal is.
Is een dergelijke situatie te verhelpen? Zeker. Zowel aan gebrekkig georganiseerde communicatie als aan niet-optimale content is wat te doen. Maar het eerste manco vereist beduidend meer tijd, mankracht, budget, proces, visie en vasthoudendheid dan het tweede; daarvoor is wel een aantal snelle oplossingen voorhanden, zoals uit het onderstaande schema blijkt.
Tijd en draagvlak
Waar veel bedrijven zich nog schuldig aan maken, is dat communicatie ‘een wekelijks agendapuntje’ is. Dat terwijl de discipline communicatie gewoon verankerd moet zijn in het bedrijf, en het neerzetten van de duurzame structuur ervan net als bij alle andere cruciale bedrijfsonderdelen de tijd moet krijgen die het nodig heeft. Tijd, en draagvlak. En dat laatste misschien wel nog meer dan andere bedrijfsonderdelen, vanwege de onwetendheid die bestaan over deze discipline.
De organisaties die communicatie wel de tijd gunnen om uit te harden en die wel dat draagvlak creëren, zijn degene die zich realiseren dat communicatie zorgt voor awareness en merkvoorkeur, voor gemotiveerde sollicitanten, werknemers en partners, voor leads, sales en klanttevredenheid. De bedrijven die hun prioriteiten anders hebben gedefinieerd, zullen het lastiger hebben om hun bedrijfsdoelen te bereiken, leert de ervaring.
Wij komen bij Wisse Kommunikatie beide soorten tegen. Met de eerste is het uitstekend werken, met de tweede is het helaas vaak ploeteren. Waar een goede communicatiestructuur ontbreekt, zijn kernboodschappen namelijk te onduidelijk, te verschillend en te groot in aantal, is er geen kwaliteitsborging, worden content-deadlines niet gehaald doordat de waan van de dag regeert, worden data en inzichten uit het verleden niet meegenomen in het heden en is de content niet afgestemd op de behoeften van de andere afdelingen.
Vijf fasen in organisatie van de communicatie
Maar zelfs in het worst case scenario, waarin de communicatie nog haast elke structuur ontbeert en content ad hoc wordt geproduceerd, zijn oplossingen in te zetten die de organisatie communicatief verder helpen. Hieronder heb ik die op papier gezet; ze zijn gerangschikt naar hun belang binnen de vijf fasen in het Content Maturity Model:
- Ad hoc
- Eenvoudig
- Georganiseerd en herhaalbaar
- Duurzaam en gemanaged
- Geoptimaliseerd
Aan de hand van dit schema kun je zelf bepalen in welke fase jouw organisatie zich communicatief zich bevindt, en wat je kunt doen of laten doen om de communicatie – ondanks alle manco’s – naar een hoger niveau te tillen.
Het model is hier in pdf-formaat te downloaden.
Serge Beckers