De podcast is ongekend populair en biedt volop mogelijkheden. Maar hoe zet je een podcast slim in voor je bedrijf of je merk? En waar moet je op letten als je aan de slag gaat? Tijdens The Dutch Podcast Conference, een initiatief van BBP Media, gingen podcastmakers, onderzoekers en andere deskundigen in op de kansen die de podcast biedt. Namens Wisse Kommunikatie was ik van de partij in Amsterdam. Een van de presentaties werd gegeven door Michael Petit van Markteffect. Hij presenteerde de resultaten van de Podcast Monitor, een onderzoek onder 1019 respondenten dat eerder dit jaar door Markteffect werd uitgevoerd. Wat zijn de belangrijkste conclusies? We zetten ze hieronder op een rijtje.
De podcast is bezig aan een razende opmars. Dat blijkt overduidelijk uit de resultaten van de zevende Podcast Monitor, een uitgebreid onderzoek naar de ontwikkeling en populariteit van podcasts in Nederland. Nog niet eerder was het aantal Nederlanders dat wel eens naar een podcast heeft geluisterd zo hoog; maar liefst 49 procent. Dit zijn omgerekend zo’n 6,9 miljoen Nederlanders.
Wie?
Welke groepen luisteren vooral naar podcasts? Mannen blijken net iets meer naar podcasts te luisteren dan vrouwen (55 vs. 45 procent). Vooral bij hoogopgeleiden is de podcast in trek; 59 procent van deze groep luistert regelmatig naar een aflevering. Eén op de vier (23 procent) van de ondervraagden luistert zelfs dagelijks of wekelijks.
Hoe?
Het luisteren gebeurt grotendeels op de smartphone, 65 procent geeft aan op de mobiel te luisteren. Op plek twee staat de pc/laptop met 34 procent. De tablet is goed voor 19 procent, gevolgd door autoradio (10 procent) en smart-tv (8 procent). Het meest populaire platform voor podcasts blijkt nog steeds Spotify te zijn (54 procent), YouTube volgt met 41 procent. Google Podcasts (14 procent), Sound cloud (11 procent) en Apple Podcasts/iTunes (10 procent) volgen op respectievelijk plek drie, vier en vijf.
Eén op de vijf (20 procent) ondervraagden luistert geregeld naar Engelstalige podcasts, 28 procent doet dat af en toe. Meer dan de helft (53 procent) doet dat niet. Ruim een derde (34 procent) van de respondenten geeft aan dat ze een podcast altijd bijna helemaal afluisteren, 32 procent zegt dat altijd te doen. 27 procent is abonnee van een reeks. Ondervraagden die abonnee zijn van een podcast-reeks, volgen gemiddeld 4,5 podcasts.
Waarom?
Net als tijdens de laatste meting vorig jaar, blijkt dat ontspanning (58 procent) nog steeds de meest genoemde reden is om naar een podcast te luisteren, gevolgd door amusement (37%). Op een gedeelde plek drie staat het volgen van interessante personen (27 procent) en het volgen van het nieuws (27 procent). Persoonlijke ontwikkeling wordt door 22 procent opgegeven, gevolgd door het bijhouden van ontwikkelingen binnen het vakgebied (17 procent). Bij bovenstaande redenen konden de ondervraagden meerdere vakjes aankruisen.
Van de niet-podcastluisteraars verwacht 58 procent komende tijd (misschien) wel te gaan luisteren. Dit is een lichte stijging ten opzichte van vorige meting in november (54 procent). Twee op de vijf respondenten die op dit moment niet naar podcasts luisteren, geven aan dit in de toekomst ook niet te zullen doen.
Effect
Markteffect zoomde tijdens het onderzoek ook in op de impact die een eigen podcast kan hebben op je merk. De podcasts van vier grote dagbladen (AD, NRC, Telegraaf, Volkskrant) werden centraal gezet. Wat opvalt, is dat consumenten die een podcast luisteren die is geproduceerd door een van deze kranten ook vaker een voorkeur hebben voor deze krant. Dat laat zien dat eigen podcasts kunnen zorgen voor extra bereik, maar vooral ook de binding stimuleren met bestaande lezers. Een prachtig nieuw mediakanaal dus. En dat geldt uiteraard niet alleen voor dagbladen, ook voor online B2B/B2C-platforms, vakbladen en publieksbladen bieden podcasts zeer interessante mogelijkheden om in touch te raken én te blijven met hun doelgroep.
Download hier de resultaten van het onderzoek op de website van Markteffect.
Benieuwd naar de mogelijkheden die een podcast jou kan bieden? De consultants van Wisse Kommunikatie helpen je graag bij je podcast-keuze. En als dit medium helemaal nieuw voor je is, regelen we ook gewoon alle bijbehorende zaken, zoals het script, de stemacteur, de opname en edit, en de upload van het eindproduct. Neem vrijblijvend contact met ons op door het formulier in te vullen.