Deze blog is uit ingevingsarmoede geschreven. Want waar moet je in vredesnaam op marketing- en communicatiegebied over schrijven als het credo ‘alle ballen op Corona’ geldt? Op dit moment drijven nieuws en opiniestukken over de pandemie alle andere verhalen naar de achtergrond en struikelen influencers, merken en specialisten over elkaar heen om nog een klein stukje onontgonnen coronagebied met het publiek te delen. Iedereen vindt wel een andere inhaker, maar over volledig andere onderwerpen wordt nog maar weinig geöpinieerd of gemarketingd. Zo ook niet in deze blog.
Communicatiespecialisten en marketeers, of ze nu een eenpitter zijn of aan bureau- of merkzijde werken, zijn sowieso niet vies van het inspelen op massatrends. Jarenlang konden we bijvoorbeeld leiderschaps-, ondernemers-, en marketinglessen uit Game of Thrones halen. Uit Breaking Bad konden we overigens exact dezelfde lessen halen, die ook weer uitmuntend van pas zullen komen bij een toekomstig kijkcijferkanon. In feite wordt bij elk wereldwijd fenomeen oude wijn in nieuwe zakken verkocht, hetgeen niet anders is voor Corona. Of je nu Jon Snow, Don Draper of bekend merk in coronatijd bent; het gaat om luisteren naar de achterban, verantwoordelijkheid nemen en een goed (of sociaal) verhaal vertellen. De lessen die uit Corona zijn te trekken, zijn overigens ter vervanging van de ‘Tien gaafste reclamespotjes van het EK’, de ‘Vijf beste inhakers op de Olympische Spelen’ en ‘Zes marketinglessen van het Songfestival’.
Alle artikelen en campagnes rondom hetzelfde thema, feitelijk de overdaad aan nieuws rond dit thema, zorgen tevens voor een vertekenend beeld over de desbetreffende situatie in het land en in de wereld. Mensen worden er moe van. Door alle berichtgeving rondom de overledenen, ziekenhuisopnames, begrotingstekorten, en door doemscenario’s over anderhalvemetersamenlevingen en vaccins die nog tijden op zich laten wachten, wordt het voor sommigen toch al slecht zichtbare licht aan het eind van de tunnel nog verder vertroebeld. Het zit in onze aard om het negatieve tot buitengewone proporties uit te vergroten (daarmee niet suggererend dat we geen daadwerkelijke financiële klap gaan krijgen) en positieve zaken niet te benoemen (aantal genezingen) of op de achtergrond te schuiven. Juist dat laatste zou de burger moed geven en tegelijkertijd in wat broodnodige variatie in het nieuwsaanbod zorgen. En vooruit, dan hoeven we het nog steeds niet om de André/Bridget/Monique-soap te hebben die vlak voor de crisis het nieuws domineerde.
Wat betreft nieuws, artikelen en marketing zorgt de overvloed van Corona er ook voor dat andere content veel minder in de schijnwerper komt te staan. Uit een coronaonderzoekje van VICE blijkt dat het zelfs zover is dat jongeren zelf actief gaan zoeken naar content die niks met het virus te maken heeft. 41% daarvan denkt dat juist dat soort nieuws ze door deze tijd zal helpen.
Daarom een oproep om over andere dingen te schrijven! Het weer, mooie marketingcampagnes, iets anders. Mij is het niet gelukt, maar aan de volgende schrijver de eer. Alleen: alsjeblieft geen verhaal over de vierendertig tips voor het schrijven van een goede boer-zoekt-vrouw-brief.
Door: Koen Uijt de Haag