• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Skip to footer navigation
Wisse Kommunikatie

Wisse Kommunikatie

We helpen innovatieve organisaties hun doelen bereiken met goed onderbouwde content

  • Diensten
    • Communicatiestrategie
    • Communicatietrainingen
    • Contentstrategie
    • Crisiscommunicatie
    • Leadgeneratie
    • PR
  • Content
    • Blogs
    • Cases
    • Markante Kommunikanten
    • Wisse-nieuws
    • Podcast en webinars
  • Crisiscommunicatie
    • Bedrijfsleven
    • Zorg
  • Innovatie
  • Opdrachtgevers
  • Over ons
    • Contact
    • Team
  • Nederlands
  • Engels
  • Duits

De wederwaardigheden van Wisse in 2022

december 8, 2022 by Serge Beckers

We hebben natuurlijk nog een kleine maand te gaan in 2022, maar in gedachten zijn we bij Wisse Kommunikatie al lang bezig met 2023.

Toch willen we ook stilstaan bij het huidige jaar, met al zijn uitdagingen. Zoals de staartjes COVID met de onfortuinlijke maar onvermijdelijke personeelsuitval, en een oorlog, een energiecrisis, en een conjunctuur die bedrijven en individuen nopen de handen iets meer op de knip te houden…

Maar ondanks alles was 2022 ook een jaar met mooie dingen. En die kwamen verrassend vaak voort uit de behoefte of noodzaak om ons aan te passen aan de uitdagingen waarvoor de wereld gesteld werd.

Aangescherpte propositie

Zo hebben we onze WHY, HOW en WHAT goed aangescherpt. Niet dat we niet helder hadden waarom we doen wat we doen. Alleen: als je echt wilt excelleren, moet je keuzes maken en daarover met iedereen communiceren. En dat hebben we gedaan.

Daarom benadrukken we meer dan ooit dat goede content de basiscomponent is die alle diensten van Wisse verbindt. Dat was al zo bij de oprichting in 1982, toen je ‘kommunikatie’ nog met twee k’s schreef, en dat is nog steeds zo.

Tijdens de WHY/HOW/WHAT-exercitie bleek bovendien dat we al sinds de oprichting van ons bureau ‘organisaties, mens en maatschappij verbeteren door de adoptie en acceptatie van innovaties te stimuleren’. Kijk maar naar ons porfolio. Ook dat feit hebben we explicieter in woorden vervat en in daden uitgevoerd.

HOW

In het kader van onze aangescherpte propositie hebben we ook een opzet ontwikkeld die onze opdrachtgevers en ons de relevante strategische inzichten en kaders biedt. Zowel bij het begin van elke samenwerking als gedurende het traject.

Met deze Wisse Strategic Insights Index brengen we de volgende componenten in kaart:

  • Heersende en aankomende maatschappelijke en zakelijke inzichten die de innovatie van de opdrachtgever kunnen beïnvloeden
  • Experts en endorsers die de issues en onderwerpen kunnen duiden
  • Organisaties, mensen of onderdelen van de samenleving die erdoor beïnvloed worden
  • Media, influencers en kanalen die de meeste impact hebben op het het onderwerp.

Door de bevindingen uit die structureel bijgewerkte index in te zetten, garanderen we onze opdrachtgevers en hun innovaties de autoriteit, de impact en de acceptatie die ze verdienen.

Van leads naar klant

Als die basis eenmaal staat, zo blijkt, verloopt de adoptie van de desbetreffende innovatie meteen een stuk vlotter. Dan praat je ineens over leads met je opdrachtgever.

En om die leads te genereren en door de funnel te begeleiden naar de status van klant, hebben we in 2022 het concept Journalistic Content Automation (JCA) verder doorontwikkeld.

JCA hebben we inmiddels onder andere ingezet voor opdrachtgevers als softwaregigant PinkRoccade Healthcare en voor de aanbieder van een tool voor spraakgestuurd rapporteren Tell James. Voor onszelf hebben we JCA bijvoorbeeld ingezet voor ons beursaanbod rond tech-evenement CES in Las Vegas. Ook gebruikten we de methodiek ter promotie van onze Benelux-paper, waarin we ingaan op de cultuurverschillen tussen de Benelux-landen, de verschillen in medialandschappen, de manieren waarop je in België en Nederland je content optimaal distribueert en de communicatietrends in de Benelux.

Trainingen

Ook crisiscommunicatie was in 2022 weer een belangrijke pijler bij Wisse. Veel crisiscontractanten schakelden ons behalve voor 24/7 bijstand dan ook in voor een mediatraining. Waarin we gaandeweg ontdekten dat veel van deze partijen hun woordvoeringsstructuur en zelfs hun kernboodschappen niet 100% op orde hebben… En zo zagen twee nieuwe trainingen het licht: de messaging training en de woordvoeringstraining.

Internationale crisiscommunicatie

Over crisiscommunicatie gesproken: In 2022 heeft Wisse aan de wieg gestaan van Salus, de ‘crisis preparedness and protection service van ons internationale Worldcom-netwerk. Het officiële persbericht vermeldde dat ‘The Salus service is being launched in 19 countries in Europe, the Middle East and Africa. It is designed to protect brands in one or multiple countries by using the same preparation approach with support from local crisis experts who understand the local market context. It is the first Worldcom branded service to be launched.’

How is that for innovation!

En verder

De lijst met Wisse-wederwaardigheden voor 2022 blijkt langer dan we vooraf dachten… Want we hebben ook nog een flink aantal podcasts opgenomen, zowel voor opdrachtgevers als voor ons eigen plezier. En we hebben webinars toegevoegd aan ons portfolio, als logisch visueel verlengstuk van onze geschreven en verbale content. Verder hebben we onderzoeken begeleid en uitgevoerd, reviews mogelijk gemaakt, persbriefings georganiseerd en andere activiteiten bedacht en uitgevoerd die een communicatiebureau zoal uitvoert.

En nog verder

En dan heb ik het nog niet gehad over de veranderingen waar opdrachtgevers doorgaans weinig zicht op hebben. Zoals daar zijn voorzien voor eind 2022/begin 2023:

  • Theo Snijders die opa wordt
  • Een nieuwe rol voor Peter Drent, als managing partner
  • Een nieuw pand voor Wisse Kommunikatie
  • Siemon Bakker die met pensioen gaat
Even terug

Terugblikkend kun je zeggen dat 2022 uitdagend was, maar mede daardoor een geweldige basis heeft gelegd voor 2023 en verder.

Ter afsluiting laten we dan ook iedere medewerker in enkele woorden haar of zijn hoogtepunt weergeven in 2022, qua werkzaamheden bij Wisse Kommunikatie.

En wensen we iedereen alvast heel fijne dagen toe!

Hoogtepunten

Theo Snijders:
“We hebben gezien dat geïntegreerde contentcampagnes gebaseerd op een mix van journalistieke content (free publicity), sponsored content en advertising een zeer hoog rendement in termen van zichtbaarheid en leads opleveren.”

Remco Nieuwenbroek:
“We verzorgden de pr voor Delta Electronics bij de opening van het nieuwe duurzame pand op de Automotive Campus in Helmond. En met succes: er was veel exposure op de dag zelf én er verschenen heel veel artikelen en berichten in de media over deze bijzondere locatie.”

Stefanie Koekman:
“Ik heb kunnen bijdragen aan het hele PR-proces voor Schell rondom de grootste installatievakbeurs van Nederland, de VSK. Tevens de eerste (fysieke) beurs in mijn loopbaan.”

Marlous Fortuin:
“Waar we begonnen met marketing automation als ‘tool waar we vast veel mee kunnen’, is JCA nu doorontwikkeld tot een concept dat staat. De unieke combinatie van journalistieke content, PR en marketing automation heeft met recht een eigen plek verworven in ons dienstenaanbod.”

Serge Beckers:
“Het feit dat we met een kleine 50 crisiscontractanten en de lancering van ons internationale crisisvangnet Salus inmiddels toch mooi een flinke speler zijn op het gebied van crisiscommunicatie”

Siemon Bakker:
“Mede door COVID zijn we net als veel andere bedrijven geconfronteerd met een aantal zieke medewerkers. Voor mij was dit – gelukkig – een voorheen relatief onbekend traject, maar ineens moesten we op HR-gebied flink aan de bak. Ik ben er heel trots op dat we in alle gevallen oplossingen hebben aangedragen die onze collega’s echt verder hebben geholpen.”

Peter Drent:
“Bij onze tech-klanten zien we steeds meer een verschuiving van pure PR en tekstproducties naar bredere ondersteuning van marketingcampagnes in onder meer beeld en geluid. Een voorbeeld hiervan waar we erg trots op zijn is de SIDN-podcast over 35 jaar .nl.”

Sebastiaan Scheepers:
“Niet zozeer een specifiek PR-resultaat voor één van mijn klanten (hoewel we natuurlijk genoeg mooie successen hebben mogen vieren het afgelopen jaar), maar de terugkeer naar het normale is mijn hoogtepunt van 2022. Eindelijk weer face-to-face met klanten afspreken in plaats van via een scherm, evenementen die weer in real life plaats konden vinden en op kantoor je collega’s in het wild tegenkomen.”

Primary Sidebar

Categorieën

  • Blogs
  • Cases
  • Innovatienieuws
  • Wisse-nieuws

Artikelen

  • Innovaties: verantwoording en scores
  • Fysiotherapie en VR
  • Spraakgestuurd rapporteren in de zorg: een directe lastenverlichting
  • Snellaadpalen met ingebouwde bufferaccu’s
  • Waterstofmolen maakt ter plekke waterstof uit windenergie

Footer

Contact

Kroonpark 2a
6831 GV Arnhem
Postbus 3037
6802 DA Arnhem
026 443 15 23

 

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • xing
partners partners

Schrijf je in voor de nieuwsbrief



© 2023 Wisse Kommunikatie. All rights reserved.

  • Privacy statement
  • Terms and conditions