• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Skip to footer navigation
Wisse Kommunikatie

Wisse Kommunikatie

We helpen innovatieve organisaties hun doelen bereiken met goed onderbouwde content

  • Diensten
    • Communicatiestrategie
    • Communicatietrainingen
    • Contentstrategie
    • Crisiscommunicatie
    • Leadgeneratie
    • PR
  • Content
    • Blogs
    • Cases
    • Markante Kommunikanten
    • Wisse-nieuws
    • Podcast en webinars
  • Crisiscommunicatie
    • Bedrijfsleven
    • Zorg
  • Innovatie
  • Opdrachtgevers
  • Over ons
    • Contact
    • Team
  • Nederlands
  • Engels
  • Duits

Een globaal netwerk met een lokaal accent

juni 5, 2018 by Serge Beckers

Hoe presenteer je een netwerk dat zich verspreidt over de hele wereld en bestaat uit tientallen afzonderlijke bureaus met een eigen cultuur en werkwijze? Bureaus die eigen klanten beheren, klanten delen en af en toe samenkomen om ideeën uit te wisselen en nieuwe klanten te overtuigen? Dat was de inzet van de Worldcom Youth Meeting in Sofia, Bulgarije.

wisseblog youth meeting

Sofia was het toneel van een bijeenkomst van 23 jonge consultants van Europese bureaus die zich hebben aangesloten bij de Worldcom Group. Het doel van de bijeenkomst was helder; hoe zetten we Worldcom Group, met alle culturele verschillen en eigen markten, op de kaart? Aan de jonge consultants, die met een beetje gevoel voor drama de toekomst van het netwerk kunnen worden genoemd, de taak om de key message en een plan van aanpak te bepalen.

Het interessante aan zo’n meet up is dat ongeacht de duidelijke verschillen tussen de consultants, de neuzen vrijwel direct dezelfde kant op staan. De algemene conclusie luidde namelijk dat we die verschillen tussen de bureaus moeten omarmen en onze grote kracht moeten maken. Juist door het geïntegreerde netwerk van afzonderlijke radartjes is het voor de klant mogelijk om razendsnel en wereldwijd een boodschap over te brengen op een manier die perfect past bij de lokale markt. Een eigenschap die bij uitstek als muziek klinkt voor een bedrijf dat de wereld wil veroveren.

Een key message zoals deze vereist wel dat de verschillende bureaus als een geheel samenwerken en saamhorigheid uitdragen. Hoewel er in een groepsverband afzonderlijk werd gebrainstormd over het plan van aanpak, bleken de vier groepen dezelfde conclusies te trekken en hier overeenkomstige ideeën aan te koppelen. Om een geïntegreerd geheel te zijn, moeten de onderlinge samenwerking en kennisuitwisseling optimaal worden georganiseerd. Dit kan op velerlei manieren; van samen optrekken bij het presenteren aan potentiële klanten, tot het afwisselend presenteren van webinars over cases en dienstverlening. De vorming van synergie onder de participerende bureaus is dé manier om klanten een echte wereldwijde service te bieden.

Dat saamhorigheid in zo’n divers palet van bureaus een reëel doel is, bleek niet enkel uit de gelijkgestemde conclusies en plannen van de brainstormsessie, maar ook uit de overige ondernemingen tijdens het driedaagse evenement. Bij de presentaties van de bureaus kwamen niet alleen de verschillen aan het licht, maar juist ook de dingen die de bureaus gemeen hebben. De manier waarop een evenement wordt georganiseerd in Italië namelijk verschilt niet wezenlijk van die in Nederland. De enige verschillen zijn de accenten die worden gelegd in de organisatie en de uitvoering. En het zijn juist die accenten die een wereldwijde aanpak met lokale tinten voor klanten zo interessant maakt.

Een ander aspect waaruit bleek dat synergie haalbaar is, was de directe verbondenheid tussen de deelnemers van de Youth Meeting. Samen brainstormen en presenteren betekende ook samen dineren en een kleine versnapering drinken in de avond, waarbij niet alleen werkgerelateerde onderwerpen ter tafel kwamen, maar vooral ook de informele topics niet werden geschuwd. Het evenement resulteerde daardoor niet enkel in een kennisoverdracht en nieuwe professionele inzichten, maar ook in vriendschappelijke relaties en op zijn minst een vriendelijk gezicht bij de naam van de buitenlandse partner waarmee je een klant deelt.

Graag bedank ik mijn collega’s van Janev & Janev Bulgarije en van Wisse Kommunikatie voor het mogelijk maken van deze ervaring.

Primary Sidebar

Categorieën

  • Blogs
  • Cases
  • Innovatienieuws
  • Wisse-nieuws

Artikelen

  • Innovaties: verantwoording en scores
  • Fysiotherapie en VR
  • Spraakgestuurd rapporteren in de zorg: een directe lastenverlichting
  • Snellaadpalen met ingebouwde bufferaccu’s
  • Waterstofmolen maakt ter plekke waterstof uit windenergie

Footer

Contact

Kroonpark 2a
6831 GV Arnhem
Postbus 3037
6802 DA Arnhem
026 443 15 23

 

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • xing
partners partners

Schrijf je in voor de nieuwsbrief



© 2023 Wisse Kommunikatie. All rights reserved.

  • Privacy statement
  • Terms and conditions