Journalist Frank Everaardt geeft een paar tips
De eerste week van januari is het weer zover: Las Vegas staat weer in het teken van de grootste technologiebeurs ter wereld, CES. Ook dit jaar is Nederland weer sterk vertegenwoordigd met 70 start- en scale-ups die hun innovaties mogen delen. Het belangrijkste doel voor deze bedrijven is gezien worden door (Amerikaanse) investeerders en media. Maar hoe zorg je ervoor dat je de aandacht van media trekt en de kans op een publicatie vergroot? We legden deze vraag voor aan Frank Everaardt, een ervaren CES-bezoeker en hoofdredacteur van IT-medium Hardware.info.
Everaardt is al jaren een trouwe bezoeker van CES en daarmee de aangewezen persoon om de bedrijven die CES dit jaar bezoeken wat tips mee te geven voor een succesvolle beurs. Zijn belangrijkste tip: wees heel duidelijk over wat je doet. Everaardt: “Duizenden bedrijven proberen in Las Vegas de aandacht van journalisten te trekken. En om als journalist snel te kunnen bepalen of een bepaalde dienst of product interessant is, wil ik bij een stand in één oogopslag kunnen zien wat een bedrijf doet. Communiceer daarom op een heldere, duidelijke en aantrekkelijke manier waar je voor staat. Dat zorgt uiteindelijk voor meer kwalitatieve aandacht, en niet alleen van journalisten.”
Digitale persmap
En andere tip van Everaardt is te zorgen voor een good old (digitale) persmap. “Tijdens CES publiceren wij in totaal zo’n 120 artikelen. De doorlooptijd voor het schrijven van verhalen is kort, dus na een gesprek bij een stand wil ik zo snel mogelijk beeldmateriaal, relevante bedrijfs- en productinformatie en nieuwsberichten ontvangen. Op het moment dat een bedrijf die zaken niet op orde heeft of het te lang duurt om de informatie door te sturen, neem ik ze niet mee in mijn artikel. Een gemiste kans dus.”
Veel journalisten bepalen ook voorafgaand aan het evenement welke bedrijven ze hoe dan ook willen bezoeken. Everaardt vervolgt: “Het kan daarom nuttig zijn om in de weken voorafgaand aan CES de relevante (tech) media te informeren over jouw aanwezigheid, en hen alvast te informeren over wat je op de beurs gaat presenteren of introduceren.”
Ook voorbereid zijn op #CES2023?
Wisse Kommunikatie is in januari ook weer aanwezig op CES. Dit jaar zullen we op verschillende manieren verslag doen van de beurs. Daarnaast zullen we bedrijven ondersteunen met PR- en communicatieactiviteiten in voorbereiding op de beurs. Wil jouw organisatie ook goed voorbereid op weg naar #CES2023? Neem dan contact op met Peter Drent.