• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Skip to footer navigation
Wisse Kommunikatie

Wisse Kommunikatie

We helpen innovatieve organisaties hun doelen bereiken met goed onderbouwde content

  • Diensten
    • Communicatiestrategie
    • Communicatietrainingen
    • Contentstrategie
    • Crisiscommunicatie
    • Leadgeneratie
    • PR
  • Content
    • Blogs
    • Cases
    • Markante Kommunikanten
    • Wisse-nieuws
    • Podcast en webinars
  • Crisiscommunicatie
    • Bedrijfsleven
    • Zorg
  • Innovatie
  • Opdrachtgevers
  • Over ons
    • Contact
    • Team
  • Nederlands
  • Engels
  • Duits

Hoe kom je in een krappe arbeidsmarkt aan personeel?

juni 7, 2022 by Stefanie Koekman

De spanning op de arbeidsmarkt is om te snijden. Dat is geen nieuws. De berichten over personeelstekorten vliegen je om de oren, en hoogstwaarschijnlijk heb je er ook bij jouw eigen organisatie mee te maken. Het afgelopen kwartaal is volgens het CBS het aantal vacatures namelijk met 59.000 opgelopen, tot maar liefst 11 miljoen. Als je nagaat dat de totale Nederlandse beroepsbevolking bestaat uit 13,2 miljoen mensen is het niet gek dat je op het terras wat langer op je drankje moet wachten. Relatief gezien komen deze cijfers neer op 133 vacatures tegenover 100 werklozen. Ter vergelijking; vorig jaar was die verhouding nog 106 op 100. Werkgevers slagen er maar niet in nieuwe medewerkers te vinden. Hoe kom je aan personeel als iedereen in dezelfde vijver vist?

Over dit vraagstuk heeft ook de HR-afdeling van de NS zich gebogen. De Nederlandse Spoorwegen hebben op dit moment 1100 vacatures in te vullen. Een flinke klus én er is haast bij. Het personeelstekort leidt namelijk al tot noodgedwongen aanpassingen aan de dienstregeling, en meer aanpassingen dreigen te volgen. Om in korte tijd nieuwe medewerkers te werven, gaat de NS komende weken met een levensechte treinsimulator het land door. In de simulator – die eruit ziet als de machinistencabine van de nieuwe intercity’s – kunnen geïnteresseerden voelen hoe het is om een trein te bedienen. Zelfs vertragingen en slechte weersomstandigheden worden nagebootst.

Vanuit zowel marketing- als communicatieoogpunt een erg slimme actie, als je het mij vraagt. Door deze campagne onderscheidt de NS zich niet alleen van andere vervoersmaatschappijen, maar trekt het bedrijf ook enorm veel gratis (media)aandacht. Een win-win situatie dus. Bovendien kan de actie rekenen op veel positieve reacties en dat komt het imago van de grootste Nederlandse spoorvervoerder natuurlijk weer ten goede. Op zich ook geen overbodige luxe gezien de reputatie die de organisatie geniet onder het gros van treinreizend Nederland. Het is te hopen dat de campagne werkelijk zo goed aanslaat als gehoopt, anders kan een treinreis deze zomer wel eens een duur grapje worden. In ieder geval zet de NS alles op alles om meer overlast voor reizigers te voorkomen. Daar kan Schiphol – waar ook 500 vacatures openstaan en vluchten geannuleerd werden – een voorbeeld aan nemen.

Vanuit mijn perspectief als jonge communicatieprofessional zou ik bedrijven de volgende tips willen meegeven:

  • Ga actief sourcen; neem het heft in eigen hand en benader mensen via LinkedIn of trek de stoute schoenen aan en spreek ze face-to-face aan. Ook als de persoon in de eerste oogopslag misschien niet precies past in het profiel dat je zoekt. Een gesprek kan je soms verrassen.
  • Val op; denk out of the box en creëer een ludieke campagne. Omdat zo veel bedrijven op zoek zijn naar personeel moet je het anders aanpakken dan de massa. Verplaats je goed in de doelgroep en raak schieten maar (denk aan bijvoorbeeld guerilla-acties voor starters op een festival of voor de iets oudere doelgroep in de supermarkt of een café).
  • Gebruik de juiste toon in je benadering. Ben je op zoek naar een starter? Probeer je dan in zijn taalgebruik te verplaatsen en dit in je boodschap te verwerken.

Primary Sidebar

Categorieën

  • Blogs
  • Cases
  • Innovatienieuws
  • Wisse-nieuws

Artikelen

  • Innovaties: verantwoording en scores
  • Fysiotherapie en VR
  • Spraakgestuurd rapporteren in de zorg: een directe lastenverlichting
  • Snellaadpalen met ingebouwde bufferaccu’s
  • Waterstofmolen maakt ter plekke waterstof uit windenergie

Footer

Contact

Kroonpark 2a
6831 GV Arnhem
Postbus 3037
6802 DA Arnhem
026 443 15 23

 

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • xing
partners partners

Schrijf je in voor de nieuwsbrief



© 2023 Wisse Kommunikatie. All rights reserved.

  • Privacy statement
  • Terms and conditions