De grote techbedrijven zegden af, ook een groot deel van het internationale journalistencorps zou het evenement op afstand volgen. En toch reisden wij in de eerste week van het nieuwe jaar af naar Las Vegas voor #ces2022. Met een kwart van het aantal bezoekers dat in het pre-coronatijdperk een bezoek bracht aan Sin City, was het rustig – de rij bij de Starbucks in de North Hall was echter nog steeds aanzienlijk. Dit jaar bleek achteraf de uitgelezen mogelijkheid om in alle rust, en zonder lange rijen, op zoek te gaan de nieuwste ontwikkelingen op tech-gebied.
Niet geheel onverwacht speelde de ‘metaverse’ een hoofdrol tijdens het evenement, zowel op de beursvloer als in de vele inhoudelijke sessies. Content delivery gaat de komende jaren veranderen, waarbij de virtuele wereld een steeds centralere rol zal gaan spelen. En dat geldt voor allerlei sectoren; van leren via de metaverse met een leraar als hologram tot virtuele werkplekken waarbinnen werknemers samenwerken en overleggen.
Elke bedrijf kan zijn eigen metaverse ontwikkelen. Er is namelijk niet één metaversie. Er zullen straks duizenden metaverses zijn. Een belangrijk kenmerk dat in het voordeel van deze virtuele realiteit spreekt, is dat het aanzet tot actieve engagement. Daarvoor hoef je alleen maar een avatar in te zetten, en behoort het uitsluitend passief consumeren van content tot het verleden. Iets wat veel mensen – en helaas ook veel kinderen – de afgelopen bijna twee jaar vooral hebben gedaan. Voor bedrijven biedt de metaverse talloze mogelijkheden om zowel werknemers als klanten actief te betrekken bij hun organisatie. Hiervoor zijn we binnen Wisse Kommunikatie al ideeën aan het bedenken, met #ces2022 als inspiratie. Daarover later dit jaar meer.
Na eerdere bezoeken aan CES heb ik mij vaak de vraag gesteld: ‘hebben we deze nieuwe gadgets en snufjes nou echt nodig?” En het antwoord was natuurlijk altijd ‘nee, maar het is wel leuk om te hebben’. Nog niet eerder heb ik mij echter zo sterk afgevraagd wat de maatschappelijke impact gaat zijn van alle nieuwe ontwikkelingen, en de metaverse in het bijzonder. Op het gebied van content delivery en engagement biedt het zoals gezegd mooie kansen. De groeiende hoeveelheid tijd die we (gaan) doorbrengen in een nieuwe virtuele realiteit kan echter een reden tot zorg zijn.
De ‘Tegenlicht’-aflevering ‘Zien is geloven’ uit 2021 vertelt over de kansen en gevaren van deepfake-technologie. In deze aflevering wordt ook op de gevaren van een virtuele realiteit gewezen. Een treffend voorbeeld komt uit Japan (waar anders vandaan?). Daar leidde een toename van het aantal mannen dat een robotvriendin had tot een afname van de vruchtbaarheid. Tsja. Voor virtual reality en de metaverse geldt dus ook: ‘geniet, maar metaverse met mate’.
En dan sluit ik deze blog graag af met een quote van Gregg Stein van Triple G Ventures, een van de sprekers op #ces2022. Hij zei het volgende over de metaverse, en wat mij betreft geldt dit voor veel de nieuwe technologen en gadgets die de afgelopen jaren op CES zijn gepresenteerd: “overestimated in the beginning, underestimated in the long run”. Op naar #ces2023.