Afgelopen september ben ik begonnen aan de master Marketing Management aan de Universiteit van Tilburg. Zo af en toe hebben we tijdens de lunchpauze bij Wisse discussies over lopende projecten, opvallende onderzoeksresultaten en theorieën. Erg interessant om inzichten van collega’s hierover te horen. Het geeft mij een breder, objectief overzicht op de materie. Maar what’s in it voor Wisse? Welke vragen worden daar beantwoord? Zijn de theorieën, cases en onderzoeken die aan bod komen in de colleges toepasbaar voor Wisse Kommunikatie en onze sector in het algemeen?
Hieronder zet ik enkele inzichten en tips op papier.
- Data, data en nog eens data
Iets dat tot nu toe in iedere cursus terugkomt is het belang van data. Tegenwoordig is zo ontzettend veel data beschikbaar dat je als bedrijf achterblijft op je concurrentie als je er geen gebruik van maakt. In een branche met veel concurrentie, zoals marketing & communicatie, kan dit een bedrijf zelfs de kop kosten. Het is dus niet langer de vraag of je met data aan de slag gaat, maar wanneer.
Daarnaast biedt data belangrijke inzichten en daarmee een onderbouwde basis voor strategische keuzes. Vragen waar data-analyses antwoord op kunnen geven zijn of liggen in het verlengde van “Wat is het effect op de omzet bij een prijsstijging van bestaande producten/diensten?”, ‘’Wat vindt de consument belangrijk bij een nieuw product of dienst?” en “Wat is het effect van advertentie-uitgaven op de omzet?”. Beslissingen op basis van onjuiste data-analyses of ‘gut feeling’ kunnen je duur komen te staan. Denk aan kosten die hoger uitvallen, teruglopende omzet en verlies van marktaandeel.
- De snel veranderende online wereld
De online wereld verandert snel, ontzettend snel. Een voorbeeld hiervan zijn de algoritmes voor LinkedIn of voor SEO via zoekmachines als Google en Bing. Een paar jaar geleden was het nog een goede strategie om voor elke variant van een zoekwoord een eigen webpagina te maken, nu heeft Google updates doorgevoerd waardoor deze tactiek niet langer relevant is. Het is dus zaak om hier alert op te zijn. Houd je website up-to-date en blijf voortdurend optimaliseren.
Dus wat zijn strategieën die anno 2022/3 wel werken? Faciliteer een goede user experience (ook vanaf mobiel), creëer goede paginaomschrijvingen en zorg dat de content in lijn is met de zoekintentie van de gebruiker. En uiteraard is het van groot belang om kwalitatief goede content aan te bieden, zoals wij bij Wisse voor onze opdrachtgevers doen.
- Het belang van branding voor jouw bedrijf
“Waar staat jouw bedrijf of merk voor?”, ‘’Hoe positioneer je jouw bedrijf ten opzichte van de concurrentie?’’ en ‘’Hoe ziet de consument jouw bedrijf of merk?’’ Dt zijn vragen die alles te maken hebben met de branding van jouw bedrijf of merk. Het moet voor de consument duidelijk zijn wat jouw bedrijf te bieden heeft waar het voor staat. Tegelijkertijd moet je bedrijf zich onderscheiden van concurrenten. Waarom zou de consument voor jou kiezen als je precies dezelfde producten/diensten aanbiedt als je concurrenten? Juist ja: niet dus. Maar hoe creëer je die unieke positie? Dit kan bijvoorbeeld door te focussen op klantenservice, klantrelaties, prijs, kanalen of op het intrinsieke product.
Om de marktwaarde van je bedrijf te vergroten en te behouden, is het belangrijk om de vooraf bepaalde identiteit en positionering door te voeren door de implementatie van marketingprogramma’s (samenwerkingen, merkextensies, merkarchitectuur en merkelementen).
- Partnerships: te veel vertrouwen werkt destructief
Samenwerkingen tussen bedrijven kunnen erg waardevol zijn voor beide partijen. Het kan onder andere data-uitwisseling faciliteren en resulteren in exclusieve producten en of dienstverlening. Tot op zekere hoogte hebben beide bedrijven baat bij de samenwerking. Maar zodra het vertrouwen in de samenwerking te groot wordt en de samenwerking als het ware op de automatische piloot voortgezet wordt, nemen de voordelen af en de mogelijkheden voor opportunisme toe. De partnership vernietigt zichzelf.
Hoe is dit te voorkomen? Het is belangrijk om langer bestaande partnerships regelmatig te evalueren en daarbij te focussen op winstgevendheid in plaats van alleen omzet. Ook helpt het om regelmatig personeel door te wisselen en ervoor te zorgen dat beide partners blijven investeren in de relatie.
Conclusie
De tot nu toe geleerde lessen van deze master hebben me interessante inzichten gegeven voor ons vakgebied. Uiteindelijk is het natuurlijk aan jezelf om kennis om te zetten in de praktijk, maar wat buiten kijf staat, is dat stilstaan achteruitgang is in deze dynamische samenleving.
Dus aan de slag!
Stefanie Koekman
Bronnen: (H. Roest, persoonlijke communicatie, oktober 2022), (S. Banerjee, persoonlijke communicatie, november 2022), (I. Geyskens, persoonlijke communicatie, oktober 2022) en (A. van Lin & A.E.F. Wijnen, persoonlijke communicatie, oktober 2022).