Het is een oude discussie, die nog met regelmaat wordt gevoerd: “hoe kun je de effecten van PR meten?” Veel verder dan een indicatie van het bereik en de waarde van een publicatie, komen we niet. Want hoe maak je hard wat zo’n interview in een vakblad nou concreet bijdraagt aan het aantal leads van de salesafdeling? PR-activiteiten blijven moeilijk in euro’s te vatten. Voor een deel van de bestuurders reden om bij de eerstvolgende bezuinigingsronde eens kritisch naar de overeenkomst met het PR-bureau te kijken.
Natuurlijk is er ook het andere deel, dat deze discussie niet relevant vindt. PR hoeft niet altijd in valuta’s te worden uitgedrukt, het gaat hen om andere cijfers. Het aantal publicaties, onderverdeeld in diverse soorten content, is het doel dat moet worden behaald. Op diverse manieren aanwezig zijn in bepaalde media is waar het om draait. Het bedrijf heeft een gezicht naar buiten, wordt gezien als autoriteit in de markt en deelt kennis op allerlei platforms, inclusief social media. Als een journalist op zoek is naar een expert, wordt dat bedrijf gebeld. Communicatiebureaus zoals Wisse Kommunikatie werken hard om voor hun klanten deze status te bereiken.
Grijs gebied
De vervaging van de ooit zo duidelijke scheidslijnen tussen marketing, PR, communicatie en sales zorgt ervoor dat de oude discussie langzamerhand irrelevant aan het worden is. De vakgebieden hebben raakvlakken, maar beginnen elkaar ook steeds meer aan te vullen en te overlappen. Dat wil niet zeggen dat iedere marketeer ook een PR-adviseur is, maar de inzet van content om bedrijfsdoelen te behalen is een werkwijze die binnen beide gebieden tegenwoordig overheerst. Het is niet voor niets dat we vaak intensief samenwerken met de marketingafdeling voor de passende inzet van PR.
Marketing automation = content automation
De intensieve samenwerking is nu verder geprofessionaliseerd. Het schrijven van content is waar het om draait, de inzet bepaalt de vorm van de content. Is het een artikel voor een vakblad? Dan is een journalistieke aanpak passend. Is het een tekst voor de website, dan zorgen we voor de juiste SEO-termen op de juiste plaats. Is het van belang dat er leads worden gegenereerd, kiezen we voor de inzet van content automation, onze variant op marketing automation.
Zo is dankzij content automation een whitepaper veel meer dan een mooi informatief stuk gericht op kennisdeling. Het is de start van een campagne om leads te verzamelen of nieuwe collega’s te werven. Dankzij de koppeling met het CRM, de inzet van content en de opvolging door sales en HR, draagt PR ondertussen fundamenteel bij aan de bedrijfsvoering.
Bij Wisse Kommunikatie is de discussie over de meetbaarheid van PR verleden tijd.
PS: Wil je meer weten over de mogelijkheden van content automation voor jouw bedrijf? Neem dan contact met me op!