• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Skip to footer navigation
Wisse Kommunikatie

Wisse Kommunikatie

We helpen innovatieve organisaties hun doelen bereiken met goed onderbouwde content

  • Diensten
    • Communicatiestrategie
    • Communicatietrainingen
    • Contentstrategie
    • Crisiscommunicatie
    • Leadgeneratie
    • PR
  • Content
    • Blogs
    • Cases
    • Markante Kommunikanten
    • Wisse-nieuws
    • Podcast en webinars
  • Crisiscommunicatie
    • Bedrijfsleven
    • Zorg
  • Innovatie
  • Opdrachtgevers
  • Over ons
    • Contact
    • Team
  • Nederlands
  • Engels
  • Duits

Mix & match: welk kanaal hoort bij jouw bedrijf?

juli 16, 2020 by Serge Beckers

Dat wij in een digitale wereld leven, is inmiddels al tot in de verste uithoeken van de planeet bekend. Zelfs oma en opa hebben inmiddels een Facebook-account en weten hoe ze de instastory’s van de kleinkinderen moeten bekijken. De online vooruitgang lijkt nooit op te houden, en er verschijnen steeds weer nieuwe sociale kanalen, die (meestal) door de jongere gebruikers worden omarmd. Waarna bedrijven proberen als eerste op de nieuwe trend in te springen. Maar daarin schuilt een gevaar; juist als bedrijf moet je goed kijken of een platform aansluit bij je merk.

Neem dus de tijd en onderzoek de mogelijkheden. In deze Wisse-blog bespreken we alvast de B2B-mogelijkheden op drie redelijk bekende kanalen.

Snapchat

Snapchat is eigenlijk al oud nieuws, maar aangezien het platform het sociale medialandschap op de schop heeft gegooid, willen we er toch nog even bij stilstaan. Snapchat is een app voor het delen van foto’s en video’s die slechts een aantal seconden zichtbaar zijn bij de ontvangers. In Nederland heeft Snapchat momenteel 2,7 miljoen gebruikers en is het vooral populair onder jongeren. Maar liefst 90% van de Snapchat-gebruikers is tussen 13 en 24 jaar oud.

Waar de voordelen voor B2C-merken voor de hand liggen, is de waarde voor B2B-merken soms nog een punt van discussie. Maar een merk als HubSpot weet het mooi samen te vatten: “Om ons Snapchat-kanaal waardevol te maken, gebruiken we het zowel als marketing- als als wervingskanaal – een plek waar we onze unieke cultuur en voordelen, onze geweldige medewerkers en de filosofie kunnen laten zien.” Helder, lijkt me.

TikTok

Zoals genoegzaam bekend is, is TikTok een app waarmee korte filmpjes gemaakt kunnen worden. In de app kunnen gebruikers deze korte video’s vervolgens van stickers en effecten voorzien en met de wereld delen. In vergelijking met Snapchat zijn de mogelijkheden van videobewerking uitgebreider, en bovendien krijg je toegang tot een muziekbibliotheek. Ook kun je op TikTok profielen volgen en liken en naar hashtags zoeken.

Op basis van de demografische gegevens lijkt TikTok net als Snapchat misschien niet de meest voor de hand liggende keuze voor B2B-marketing. Maar ook in de business to business kun je de kracht van het individu benutten.

TikTok is van nature namelijk een zeer persoonlijk platform, gebouwd voor een-op-een menselijke interactie. Die zich vaak uit in mediagenieke ‘challenges’. Dus als je als merk creatief bent, kun je langs die weg de jongere doelgroepen in je B2B-campagnes meenemen. Plus: zo kun je nu meteen ook de werknemers van morgen voor jouw merk enthousiasmeren.

Vero

Vero is een app die zichzelf met de slogan ‘less social media, more social life’ in de markt zet als een sociaal netwerk zonder advertenties, datamining of algoritmes. De app werd in 2015 officieel gelanceerd als alternatief voor Facebook en Instagram zonder advertenties. Vero zou je kunnen beschouwen als een directe concurrent van Instagram, Facebook en Pinterest, want het biedt de mogelijkheid om naast foto’s ook linkjes, teksten en tips voor boeken, tv-programma’s en films te delen met specifieke groepen, zoals goede vrienden, vrienden, kennissen en volgers. Alleen al door het feit dat het zich afzet tegen de gevestigde orde, zou het interessant kunnen zijn als platform voor eigenzinnige organisaties.

Zo hebben alle platforms hun specifieke charmes. Maar hét grote gemeenschappelijke voordeel van de nieuwe sociale media voor B2B is volgens mij het feit dat je hun intrinsieke focus op het individu kunt gebruiken om jezelf als werkgever op de kaart te zetten en de komende generatie werknemers alvast aan jouw merk te binden.

Maar hoe ga je dit aanvliegen? Niet met herkauwde content in ieder geval. Het levert voor gebruikers geen meerwaarde op om oude content op nieuwe kanalen te zetten. Waarom zouden ze je op alle kanalen volgen als er toch overal het zelfde staat? Bepaal daarom een strategie. Zo zou je de kanalen die Ephemeral Content bieden bijvoorbeeld voor ‘how to’s’ en ‘behind the scenes’ kunnen gebruiken om je merk transparanter en toegankelijker te laten overkomen. En zo zijn er nog wel wat tips te geven voor een goede positionering. Onze Wisse-collega’s denken graag met je mee om te bepalen welke sociale mediakanalen een meerwaarde voor jouw merk kunnen zijn en hoe je je content het beste kunt vormgeven.

Primary Sidebar

Categorieën

  • Blogs
  • Cases
  • Innovatienieuws
  • Wisse-nieuws

Artikelen

  • Innovaties: verantwoording en scores
  • Fysiotherapie en VR
  • Spraakgestuurd rapporteren in de zorg: een directe lastenverlichting
  • Snellaadpalen met ingebouwde bufferaccu’s
  • Waterstofmolen maakt ter plekke waterstof uit windenergie

Footer

Contact

Kroonpark 2a
6831 GV Arnhem
Postbus 3037
6802 DA Arnhem
026 443 15 23

 

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • xing
partners partners

Schrijf je in voor de nieuwsbrief



© 2023 Wisse Kommunikatie. All rights reserved.

  • Privacy statement
  • Terms and conditions