Facebook in de fout! Facebook schond jouw privacy! De Consumentenbond wil voor alle Facebook-gebruikers compensatie regelen voor het onrechtmatig gebruik van onze gegevens. Dus worden alle Nederlanders met een account opgeroepen zich aan te melden voor hun actie, die ze samen met de Data Privacy Stichting hebben opgezet. En aangezien ik een gebruiker ben van Facebook, heb ik me aangemeld. Kom maar op met dat geld!
Sinds de grote verhuizing van Hyves naar Facebook heb ik een actief account. Wij social mediapioniers lieten en masse de dansende banaan achter ons en kozen voor het stoere blauw. En aangezien ik dus al zo lang actief ben, verwacht ik op zijn minst een bedrag waar ik een nieuwe auto van kan rijden. Al zal het er in de praktijk waarschijnlijk op neerkomen dat ik gewoon langzaam maar gestaag zelf moet blijven sparen.
Privacy!
Waarom heb ik me dan aangemeld? Dat antwoord is heel eenvoudig: ik werk dagelijks met diverse sociale media zoals Facebook en ik ben vooral heel nieuwsgierig van aard. Ik ben dus heel benieuwd wat er gebeurt als een organisatie met een grote achterban zoals de Consumentenbond zo’n claim bij Facebook neerlegt. En uit een vroegere baan bij een juridische uitgeverij heb ik een bepaalde interesse overgehouden voor dit soort juridische praktijken.
Mijn verwachtingen zijn niet heel hoog; ik verwacht geen geld, ik verwacht ook niet dat Facebook hierdoor gaat veranderen. Al zo lang Facebook populair is, zijn er issues met privacywetgeving en dataverzameling. Toen Mark Zuckerberg bij de Europese Commissie moest verschijnen, leek het er even op dat hij door het stof moest. En even leek het Facebook echt te schaden toen het schandaal met Cambridge Analytica naar buiten kwam en er alleen al in Nederland data van zo’n 90.000 profielen waren gelekt. Maar hoe hard we ook roepen om meer privacy, heel erg lijken we het niet te vinden. De oproep van Arjen Lubach in 2018 om met #byebyefacebook massaal Facebook te verlaten, was uiteindelijk niet meer dan storm in een glas water.
Op het matje
Als de actie van de Consumentenbond in 2018 was opgezet, had ik het misschien beter begrepen. Nu komt de actie voor mijn gevoel enorm uit de lucht vallen. Al jaren zijn er privacy-issues, en al jaren komt Facebook hiermee in het nieuws. Maar iedereen weet ook dat Facebook niet leeft van gratis profielen, maar van advertenties waarmee bedrijven zo dicht in het hart van de doelgroep kunnen komen dat ze er maar wat graag gebruik van maken. Bedrijven zullen dus niet weg lopen. Kennelijk accepteren we met vrij weinig slagen en stoten dat Facebook het met de privacy niet zo nauw neemt.
Er zijn in de tussentijd ruim 30.000 mensen die zich hebben aangemeld. Als dit aantal nog verder groeit en de actie meer steun ontvangt zal Facebook dus, eventueel via een rechtszaak, op het matje moeten komen. Om de grote boze, maar oh zo rijke Amerikaan te vertellen dat hij zijn zaken niet op orde heeft en dat wij vanuit ons kleine kikkerlandje dat recht gaan zetten. Met een claim en een opgeheven vingertje. Of gaat het de deelnemers om de worst die wordt voorgehouden dat we allemaal worden gecompenseerd?
Mijn voorspelling is dat er weinig gaat veranderen. Zoals de Consumentenbond zelf zegt: Facebook kan een nuttig en leuk platform zijn om te gebruiken. Voor personen en bedrijven. Een platform waar we helemaal niet zonder willen en waar sommigen van ons zelfs niet meer zonder kunnen. En stiekem vinden we het prima dat bedrijven ons benaderen via de data die uit ons eigen online gedrag is gedestilleerd.
We blijven gewoon gezellig op Facebook.
P.S. Mochten jullie mij binnenkort in een heel sportieve Mini Cooper zien rijden, dan is mijn voorspelling niet uitgekomen, maar heb ik wel enorm geprofiteerd van mijn geleverde data.